Aną kartą buvo parašyta:
Kelionė į Šklėrius prasidėjo... Tuo sakiniu Pranucis užvertė mažytę, bet vis dar neužbaigtą knygelę, nusiteikęs ją įvardinti
... tas mano AŠ
AŠAŠAI – 1)
Jam atrodo, kad tai labai mielas pavadinimas, nes rodydamas į save, į savo AŠ, kaip jis pats sako: „
niekuomet nematau savęs ten vieno. Ten visuomet daug. Ir visa ko. Ten visuomet daugiskaita. Ir todėl nelinksma, kai išmintingas skaitytojas rodo ir mano AŠ, atsisakydamas pamatyti daugiskaitą virpesyje, judėjime, netgi, pasakyčiau, chaose. O juk atrodo, kad nemenkai pasistengiu, kad taip neatsitiktų:
Tas mano Aš
ne man vienam priklauso,
ir nesvarbu –
esi tu moteris ar vyras.
Įsižiūrėki į save
ir bent šiek tiek mane matysi.
Nerodysiu pirštu,
kokiais peizažais mes sutapom –
gal tuo skausmu, kuris ateina į krūtinę
audroje nulūžus medžiui,
gal nuotaika gera,
pamačius, kaip iš žiedo
bitė kopia medų,
gal atmintim atgijusia, kad kažkada
ir aš laikiau ant rankų augančias dukras.
Paglostę barzdą, sakė:
– Tėte, bado...
Toli – giliai, giliai – toli
po žmogų kaip pasaulį išbarstytas
tas nenusavintas,
į nuosavybę neįspraustas AŠ,
kad ir dabar štai pamanau:
ir šis eilėraštis vėl parašytas,
sutarus su kažkuo
į vieną (gal net tapatybę?)
susieiti savyje...
Tačiau ir tokio Pranucio
AŠ suvokimo, ko gero, nereikėtų palikti be nuorodų į kitus jo užrašus. Jis ne tik stebėtojas to savo AŠ. Jau prieš nemenką laiką, pamatuotą metais, išėjęs su juo atsisveikinti negailestingiausiu būdu. Ir ką turim? Ogi štai ką:
Tas AŠ
Per visą naktį nenurimo –
Reikėjo jį apkast kapu.
Duobė gili.
Atrodė, darbas geras.
Ir iki šiol
Lentelėj parašą regiu:
„Čia – AŠ.
Ilsėk ramybėje, tu mano AŠ.“
Pasilenkiu, paglostau parašą,
Žegnoju kryžiumi krūtinę.
Bet sapnas žinią siunčia vėl:
Esą, ne tą AŠ apkasiau,
Ne tą.
Ir vėl į miško žemę kastuvu smeigiu
Suvokdamas, kad gal
Geresnį apkasiau, blogesnis liko.
Negaila būtų jo–-
Ramybė jam,
Ramybė man,
Ramybė tiems,
Kuriems jis nuoskaudas paliko.
Žegnoju kaktą ir krūtinę vėl.
Duobė gili.
Vėl darbas, regis, geras.
Ir parašas kapo lentelėje raiškus:
„ Čia – AŠ“.
... Per visą naktį laidojau save,
Apsėjau mišką kapinynu,
Bet liko nepalaidotas tas AŠ,
Kuriam
žegnodamas
kasiau duobes.
Tenka sutikti, kad pasigrumta nemenkai, bet, matyt, ar neverta pagalvoti, jog žmogus, kad ir tik ką per bambą atskirtas nuo motinos, jau negali būti vienas. Jame jau daug visa ko kaip ypatingoje gyvybės bagažinėje. Va apie šitą dalyką ir mąstau, mėgindamas parašyti dar vieną nedidelę knygelę tuo pačiu pavadinimu, tik rodydamas į ją kaip antrąją, būtent:
... tas mano AŠ
[AŠAŠAI – 2]
Ruduo.
Taip, taip, ir vėl ruduo. Daug kartų jis prašliaužė per mano gyvenimą. Net aptingau skaičiuoti, kiek jų būta. Tačiau neretai toks tingėjimas savotiškai įdomus – stebiu, kaip gamta leipsta, nyksta, slenka į tamsą, palikdama dienoje vis mažiau šviesos, kad net truputį baugu, jog vienąkart saulė nesudūmotų nusileisti ne į žemą saulėlaidos horizontą, o tiesiog į mano akis. Ir bendrai – kokių tik nuojautų neišgirsti rudenio pamąstymuose: ir aplink save, ir toliau nuo savęs, bet daugiausia bruzdesio, judėjimo savyje, Savęsp(i), Ašašai...
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Vartotojas (-a): Pakeleivis
Sukurta: 2016-10-02 22:21:04
Mintis čia paprasta, tik pateikta aplinkui, gražiau įprasminant per Poe žodį.
(Stebėdamas save, kapstinėdamasis po save randi visko; kai kas gali būti ir kaip kitų, bendražmogiška: nuotaikos, išgyvenimai, netgi tam tikras požiūris, vadinamas filosofija…).
Taip, būna didesnių laidojimų, tarsi apibendrinus kažką, nors šiaip tai nuolat kažką užkasi, kažką atkasi… Gali mainytis iš Aš išlendantys pavidalai, gali vieni su kitais grumtis ar draugauti, bet vis dėlto labai įdomu, ar yra, kas toje savęs atradinėjimo daugiskaitoje dominuoja?
O gal ypatinga gyvybės bagažinė be ribų, atsakymo nė neieškok? Tiksliau, ieškai, bet ar yra? Gal per tokį atvirą klausimą tik ir galima kažkiek artintis link savojo Aš (suvokti save?)
Vartotojas (-a): giedrex26
Sukurta: 2016-10-02 19:46:47
...taip skausmingai gilu ir prasminga...labai labai...
Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas
Sukurta: 2016-10-02 16:15:13
Štai ir pradedate naują etapą.
Jūsų tiesa, kad AŠ yra daugiskaita. Jeigu būtų vienaskaitinis, tai vargšiukas AŠ tūnotų visą laiką ten kur būtų patupdytas, nemurktelėtų ir nesistengtų net nosies kištelėti iš kiauto. Kai yra daugiaskaitinis, tai pvz. vienas AŠ mėgstantis keliauti, kitas - muzikos mėgėjas, trečias yra įtikėjęs į Lietuvos religiją - krepšinį, o dar kitas yra įtikėjęs - į mūsų elito šventumą ir t. t. Sakysite, kad tai netiesa, nes kaip tiek daug AŠ viename gali sutarti, kai tikri broliai tų pačių tėvų nesutaria (net į laidotuves neateina), kai reikia pasidalinti tėvų užgyventą turtą. Neeee! Visi AŠ sutaria labai gražiai, nes jie tos pačios sielos broliai. Nereikia nei vieno AŠ laidoti. Tegul jie visi gyvena gražiai ir ilgai.
Kūrybinio džiaugsmo!