Mintis pirmą kartą tokia, niekuomet bent kiek panašesnių į ją nepasitaikė. Ir dabar ji nebuvo aiški, suprantama. Netgi aiškesnė darėsi, kai išnyko arba bent stengėsi pavaizduoti, kad jos nėra, o savo vietoje palikusi galvoje suformuotą darinį panašų į Edeno sodą. „Stop, Pranuci, stop, – pats save stabdė buvęs karietos vežėjas – reikia prisėsti, nurimti ir pamąstyti, iš kur taip atsiranda, kodėl tokie vaizdiniai. Edeno sodas? Galvoje? Ne Dievo gi, o žmogaus, išėjusio įželti į senatvę. Šitokį procesą reikėtų žegnoti bažnyčia, nerodant iš jos, kas Edeno sode gera, o kas bloga. Ką reikia jame užlaikyti, o ką išmesti, kaip kad pasielgta su Ieva ir Adomu. Ar ne per žaltį, beje, a?“
Pranucis atsisėdo, užsimiršęs paglostė Raulo padovanotą kaklaraištį, pakaklėje netyčia spustelėjo jo mazgą, o iš ten:
Tu, išnokusi mano būtie,
pasakyk ir kitiems,
ką abudu jau žinome.
Netiesa, kad Vakarė žvaigždė
liūdesį siunčia.
Ji mįslinga, kaip laukiamas laikas,
kas už horizontų regėsis.
Aš tikiu, kad sutiksiu ten Šklėrių,
gimto sodžiaus kūrėją,
ir bijausi, kad pažiūrėjęs
kaip veidrodis mums į akis,
nepaklaustų:
kas nutiko, kad Šklėriai išnyko?
Vienas kitas sodietis
Šklėrių sodžiaus nedaro...
Vėjas pučia pro juos,
Smėlį pusto
Ir miškas užaugo...
– Kaip tave nutildyti, a? – ramiai tarstelėjo Pranucis, bet ne iš reikalo, ne dėl priežasties, kad
reikia. Panašiems netikėtumams buvo paruoštas sunokintas būties. Pats jautė tai, dar labiau aplinkiniai, užmiršę pašaukti Prano vadu:
vis dziedulis, dziedulis, o seneliu – irgi anė vienas. Kalbininkams tai nepatinka, bet gyvenimas savo syvais maitinasi, jis yra toks, koks yra, ir nepaiso, koks galėtų būti, o juolab koks jis buvęs.
– Ar girdi? Kokį mygtuką spausti? O vis tik gerai, kad išlikęs esi, Šilinių radijau. Labai gerai. Tačiau jeigu diena dienon su tavimi kaip dabar, tai... atsiprašau.
– Prašau,– atsiliepė iš kaklaraiščio mazgo.– Čia mes apie Šklėrių, sodžiaus įkūrėją, bet šit paklausyk, kaip parašyta:
Čia kadais Karlonų kaip šunų,
O dabar jau nė vieno nėra, –
pacitavo iš kaklaraiščio mazgo ir taip:
– Kur jie, a? Štai šitas, iš miško pareinantis keliuku žmogus, irgi yra Karlonas. Žinau, kad pažįsti ir turbūt dar vardo neužmiršai.
– Nereikia taip. Kaip galėčiau užmiršti savo tėvo vardą. O tavo vardo, beje, taip ir nesužinojau. Tačiau jo dabar kaip ir nereikia. Vadinsiu, kaip pradedu įprasti – Balsu vadinsiu...
– Man tai netrukdo. Bent kol kas. Tačiau jeigu kada atsiminčiau, kad esu Šklėrius, o dangau, kaip būtų smagu. Pasijausčiau kaip sugrįžęs į Edeno sodą.
– Ir iš kur pas žmones tiek humoro, a?
– O užmiršti, Pranuci, savo tėvo vardą irgi nesunku. Kur kas sunkiau žinoti, kas jis. Turi žmogus tėvą, tačiau tai dar nereiškia, kad jį žino. Tačiau tai pusė bėdos, pusė bieso. Visas velnias pasirodo tuomet, kai sužinai, kad jo, tėvo, nežinai. O jis jau išėjęs į nuotraukas, piešinius, išsiuvinėjimus, į Edeno sodą...
– Ir dar blogau, negu visas velnias, Balsai, kai esi įsitikinęs, kad žinai, o tik vėliau supranti, kad tai labai nedaug, kad tai tik viralo garai, tik kavos kvapas.
– Ir kai į Šklėrių sodžių rodom, o juolab – į šilinius, į šį visą jų ir mudviejų kraštą, tai irgi tik kvapas. Ne šiaip sau dažniau ir net pikčiau rodau į Karlonus. Jų Šklėriuose būta daugiau negu Čaplikų ar Svirnelių, Kvaraciejų ar Trainavičių, Tartelių ar Balčių, Pačkauskų ar Jakavonių, Vansevičių ar Mazgelių , Grigų ar Markišių... Dabar irgi nė vieno arba beveik – nė vieno. Tamošius jau ir pats užmiršo savo pavardę.
– Jeigu taip ir į eterį, o ne tik į mano ausis, tai jaučiuosi kaip radijo karietoje.
Su pasaka išauga vaikas
Ir jo širdelėje gražu,
Kad žvaigždės nekrenta, o laikos
Viršum naktelės sutemų.
Širdis svajinga pasiilgo
Kelionių pasakos gražios
Karietą seną pasikinkė
Kur reik liūdės, kai reik dainuos..
– Užbaik, vežėjau. Dar vienas posmelis užsilikęs.
– Taigi kad vienas ir, deja, dainoje jis paskutinis. O man irgi dar norisi žinoti, kaip kas Šklėriuose atsiradę,
Tačiau suvokiu, kad savo bendrapavardžių kohortą privalėtume geriausiai žinoti – ir iš toli, nuo Adomo ir Ievos.
– Deja, dažniau nežinome, iš kur ir kaip atėję, kur ir kaip išėję. Kad ir Karlonai. Kur jie dabar? Va ir prisieina piešti, fotografuoti, siuvinėti ant apykaklių paveiksliukus ir šitaip žadinti atmintį. Ot, kad ir tu. Ir metai, ir dveji, ir... kiek,Pranuci, kai tavo akys po gimtą kiemą. nedirstelėję. Ir jau neatrodo, kad tai greitai galėtų atsitikti. O ir negreitai irgi neatrodo.
– Todėl šitos dovanos dėl to? Ir radijas dėl to? O maniau, kad šį kartą mudu, Balsai, taikiai skirsimės.
– Išsimėtę visi kas kur... Ne tik Karlonai, ne tik Šklėrių sodžius, ir net ne tik šilinių kraštas...
Ką dar galiu įterpt į mūsų šnektą,
Kad suvokimas aiškus ir teisus
Neklaidžiotų kaip šunkeliai po kraštą,
Apie kurį kalbėti ketinu...
O taip, ne vienąsyk, rankas iškėlęs,
Svajonę glosčiau pakrašty dangaus,
Prašydamas išgirsti žodį Šklėriaus,
Kuris čia pirmas buvo kitados.
Bet net sapnai ir danguje nutyla –
Ne vieno žodžio apie jį, tik tiek: –
Štai Šklėrių sodžius... Argi reikalinga
Daugiau ir prasmingiau kažką kalbėt?
Tačiau dabar, kai šitaip Šklėriai miršta,
Net ir kape tikiuosi gyvą rast...
– Štai kokos tokelės.
– Nelinksmo tokelės, Pranuci. Todėl karieta man reikalinga, kaip ir tau. Daug jų turėta, bet štai kaip tamsta turėjęs, nesuradau. Sakau, gal kartu paieškosim? O tuomet kartu iki pradžios Karlonų, iki pradžios Šklėrių, iki... Oi, sunku įsivaizduoti, kiek nemažai atsirastų panorusių nuvažiuoti iki savo pradžios. Tai panašu, kaip nukeliauti iš Šešiasdešimt Septintosios Biblijos knygos į pirmą. Kur ne tik Deivės su šešių dienų darbymečiu ir septintosios poilsiu. Ten ir Ieva su Adomu, ten, beje ir žaltys... Ir parašyta ten taip:
Bet žaltys tarė moteriai: „Jūs tikrai nemirsite! Ne! Dievas gerai žino, kad atsivers jums akys, kai tik jo* užvalgysite, ir jūs būsite kaip Dievas, kuris žino, kas gera ir kas pikta“. Kai moteris pamatė, kad tas medis buvo geras maistui, kad jis buvo žavus akims ir kad tas medis žadėjo duoti išminties, ji skynėsi jo vaisiaus ir valgė, davė jo ir savo vyrui, buvusiam su ja, ir jis valgė. Tuomet abiejų akys atsivėrė ir jiedu suprato esą nuogi.
– Hm, nesuprantu, Balsai, kodėl Raulas man padovanojo štai šituos kaklaraištį ir apykaklę be baltinių....
– Matyt, tai protingiau padaryta, negu kažkada kažkieno tau padovanota Radijo karieta. Atrodė, galima pažaisti, tačiau mintis apie Edeno sodo galvoje turėjusi tave anksčiau nubudinti. Ji jau turėjusi atsirasti kartu su papūgomis galvoje. Su jų mokymusi giedoti „Internacionalą“. Daug laiko prarasta, bet ką bedarysi, kad taip
Jai nekalbėsiu, kad nereikia
Tikėt žvaigžde, tikėt svaja
Tik apkabinsiu savo laiką
Ir tą, kurs buvo prieš mane...
------------------------------------------------------------------------------
*vaisiaus medžio, kuris yra Rojaus viduryje
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas
Sukurta: 2016-09-22 23:43:21
Įdomu, jog Ieva ir Adomas tik tada apsičiupinėjo, kad yra nuogi, kai prisikirto pažinimo vaisių. Vis tik kokie ten vaisiai buvo? Gal jie jau buvo įrašyti į Raudonąją knygą ir greitai išnyko, todėl dabar ievos ir adomai nebeturi galimybės praregėti ir tik karta iš kartos belieka išpirkti iš Pramotės Ievos paveldėtą nuodėmę.
Lauksim tęsinio.
Vartotojas (-a): Pakeleivis
Sukurta: 2016-09-22 23:07:24
Kažkoks žaltys man sako, jog negali būti, kad mintis apie Edeno sodą užklydo pirmąkart. Ir ne papūgoms prabudus tai galėjo atsitikti. Edeno sodas supa visąlaik, tik įkliūvi ten vis kitaip. Kada tiesiogiai su Ieva ir obuoliu, kada jau pasiremdamas Biblijos gilumomis...
Tai gal tokia mintis kaip dabar pirmąkart suformuluota ir apžvelgta kaip bendra nuotrauka?
Prižadinta atmintis, aplankant tėvą, kuris jau išėjęs į nuotraukas, piešinius, išsiuvinėjimus, į Edeno sodą... paminint nesančiuosius-esančiuosius, save kažkur visame tame…
Yra seno sodžiaus kvapo, jaučiamo pro tolybės miglas, yra ir neišeinamo amžino sodo šviesos.