Santrauka:
Ėjom, vaikščiojom, slankiojome, o Antano ir Domicelės Mankevičių sodybos neradome. Net ir 30 hektarų žemės taip pat- ne. Dingo, nelyg Kęstučio Lakicko gitara kartu su nežinia kur iš karietos pasostės erdvės išnykusia Aldona Vederaite.
Nulipau iš pasostės, paliečiau kojomis žemę ir, o mielas žmogau, kaip sugėlė jausmus – net ir neįtariau, kad taip pasiilgau žemės. Seneka paėmė už parankės:
- Kas tau?
- Tai kad nežinau. Vis dažniau savijautoje pajaučiu dalykų, kurie anksčiau nepasitaikydavo. Matyt, kaip upė, kuri į savo kelionės pabaiga irgi išplatėja. Net salomis apauga.
Gabaliuką paėjus, atsigręžiau iš toliau žvilgterėti į karietą ir mudviejų su Įgaga akys susitiko:
- Įgaga, o kas tau?
Išslydau ir Lucijaus parankės ir sugrįžęs apsikabinau žirgo kaklą, bučiavau jo geras, kelionėse daug ko mačiusias akis. Žinojau, kad labai prireikus atsiminti, galima jose pamatyti, kaip Tada. Bet tik šįkart pamaniau, kad galbūt pagal tokią akyse įsigėrusių vaizdų atmintį, važiuoja karieta būtent taip, jog net neįmanoma suabejoti, kad gal būt ne kaip Tada.
- Graudulys užpuolė?
- Pasiilgau namų. Gimtųjų. Labai pasiilgau, Lucijau. Jau keli metai, kai per jų slenkstį kojos neperkėliau ir nėra priežasties – kodėl taip? Senatvė? Tas netikusio žmogaus savyje supratimas, kuomet nesinori tokiu pasirodyti? Ar dar kas, įskaitant ir ilgesį, kuris lyg išgrynina jausmus ir vis geriau supranti, kaip nemokėta gimtuosius gerbti ir mylėti. Va, su Įgaga pasižadam, kad neišsiskirsim iki...
- Taip, taip, iki paskutinės vakarienės,- užbėgo į priekį pakalbėti Lucijus Seneka, - bet tai ne paskutinis balius, Pranuci. Ir nužvelgdamas karietą:
- Nesakytum, kad didesnio grašio verta. Ar ir anoji panašiai atrodžiusi, kaip ši?
- Kažkada buvau rašęs... Įgaga, kaip ten,- neva paklausiau jo, bet savo nuostabai išgirdau tekstą. Stebėtis nebuvo laiko, nors supratau, jog Vidiniui pavyko atkurti nutrūkusį transindukcijos ryšį. Neliko nieko daugiau daryti, o tik girdėti ir atkartoti, ką girdžiu smegenų žievėje.
KODĖL „RADIJO KARIETA“, o ne taip, kaip žmonėse įprasta? Karieta ir tiek..
O! Kad sugebėčiau atsakyti, tuomet gal įvykiai būtų klostėsi kitaip. Iš tikrųjų- kodėl? Šis klausimas mane persekiojo ir baugino nuo Radijo karietos atsiradimo iki žlugimo. Net ir po to, kai jos neliko, kai po sunkios, užtrukusios ligos, pradedu atgauti prarastą atmintį, paprastai jaučiu aiškesnį ar miglotesnį poreikį suprasti jos pašaukimą ir suvokti nuostatas jos meistro, sugebėjusio į savo kūrinį įkelti stebuklą. Radijo karieta man buvo dvasinio pasaulio dalelytė, turėjusi kūrybos paslaptį. Iš išorės ji nebuvo išvaizdi ir žmonės ją apžiūrėdavo be pavydo, o dažnesnis jos net nepastebėdavo Tačiau tie, kas nors kartą į ją įlipdavo, tai sieloje aiktelėdavo: O Viešpatie, Viešpatie! Kokie gražūs tavo namai. Ir erdvės čia tiek, kiek reikia žmogaus dvasiai.
Ir, beje, esu įsitikinęs, kad tie, kas Radijo karieta nekeliavo, joje nebuvo, nesilankė, tai nesugebės patikėti žodžiais, kuriuos man teksią apie ją kalbėti. Aš irgi kai pirmą kartą sėdau į karietą, tikėjau tik tuo, ką mačiau iš išorės. Ir buvau nusiteikęs nuobodžiam ir kantriam gyvenimui, ketindamas iš tokios atsiprašant, nuskurdėlės - nususėlės pelnyti kasdienę duonelę. Tai viena iš didesnių mano nuodėmių - nesugebėjau dėkingai priimti tai, kas buvo iš Dangaus rankų. Ir dar didesnė nuodėmė, kad labai greitai pasijutau beesąs vienintelis Radijo karietos šeimininkas- lig caras, karalius. Girdi, jeigu Dievas davė man ją, tai tegu ir būna tik mano. Dabar apie tai galvoju kaip apie dangaus bausmę ir bandau surinkti ankstesnius užrašus, ketinu parašyti naujų atsiminimų ir, sudėjus į knygą, pavadinti ją „Teisybės visi bijosi“, nors suprantu, kad, deja, taip nėra. Teisybės bijosi labai nedaug žmonių, tačiau rašant knygą, nori ar nenori, o be visokio kitokio savęs, neišvengi nebūti ir melagiu.
- O kodėl dar ją reikėjo vadinti „Džene“, -išklausęs ir, matyt, supratęs, kodėl taip sklandžiai „kaip iš Šv. Rašto“ prakalbau, pasiteiravo Lucijus.
- Taip mane pravardžiavo keli bendraklasiai. Neprigijo, kad taip visi, bet atkakliausiai dėl to stengėsi ,sakykim, mano krikšto tėvas Tadas Babinskas. Maniau, kad šitaip bent mintyse dažniau galėsiu pabūti kartu, kaip Tada.
- Neišdegė?
- Retkarčiais. Ir dažniau blausiai, negu ryškiai,- pasakiau, o ir pačiam parūpo paklausti - kažin, kaip atrodanti atmintis po dviejų tūkstančių metų ir ar galima apie ją kažką dar kalbėti. Bet tuoj pat ryžtingai atmetęs tokią užgaidą: - Šunų nebijai, Lucijau?
... Ėjom, vaikščiojom, slankiojome, o Antano ir Domicelės Mankevičių sodybos neradome. Net ir 30 hektarų žemės taip pat- ne. Dingo nelyg Kęstučio Lakicko gitara kartu su nežinia kur iš karietos pasostės erdvės išėjusia Aldona Vederaite. Ir vis dėlto prasminga, kai nors atmintyje užsilieka:
Kur sena bakūžė liko,
Kur dainas aš dainavau
Tėviškėlė išdraskyta,
Iš bakūžės – pelenai.
Bet užsilieka ne tik dainos. Užsilieka, ot, kad ir Stasės Lakickienės - Mankevičiūtės skauduliu aptekę žodžiai:
esą, miesčionys pardavė ir nomenklatūrinis žmogus, nusipirko tą vietą...
Stabteliu. Negi taip? Nesako, kad žemę pardavė, ar sodybą, o... vietą. Skauda dėl jos. Bet abejoti neteko ir pradedu galvoti, kad, ko gero, būna, kai žmogui vieta turi didesnę vertę, būna, kai ir auksas prieš jos, taigi
vietos vertę pradeda blėsti. Tačiau ši mintis man nauja, jos negebu išlukštenti ir nudžiungu pamanęs, kad, ačiū Dievui, ne be nerimtos priežasties pasostės erdvę karietoje paliko Aldona. Jį anksčiau manęs išgirdo ją ir suvokusi, kad be knygos šios minties išlukštenti neįmanoma, nuėjo jos parašyti. Ir net atsidusau:
- Dieve, o sako, kad tavęs nėra!
Dviejų tūkstančiu metų jaunas senis Lucijus Anėjus Seneka pratarė;
- Ispanai pralaimi.
- Tu man kažką?
- Sakau, mano tėvynainiai krepšinio rungtynes Kaune pralaimi. Bet tai draugiškos rungtynes, nors kai žaidžia, nemanau, kad vyrams dėl to galvą sopa. Bet kokioje kovoje, kad ir geriausias draugas, o pats ant menčių nesigula. Reikia paguldyti, vadinas, reikia jėgos, reikia gebėti.
- Mat kaip! -ir prisiminiau:
Šešėliai vaikščioja žeme
Ir, ką sutikę, kalba praeitim.
Štai su Seneka stovime greta.
Jis čia, kur dabartis,
Aš ten - toli, toli...
Minties erdvėj sunyksta toliai,
Kaip jam, taip man -
2x2=4
(
XVIII iš
\"Skaitau save\")
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Vartotojas (-a): Pelėda
Sukurta: 2011-08-19 17:16:39
Sunku čia be tos su 36 žolytėmis ginčytis, bet atsiradus progai- lyg ir galima būtų, o pradžiai gal pasakysiu: nemanau, kad kaip individai esme labai skirtingi. Jeigu apnuogintume save iki tiek, kiek sugebame, tai panašumai, (o gal ir tapatumai) gerokai pranoooooktų skirtumus ir mielas Algirdas gal net nustebtų pamatęs, kokia nemaža dalis jame yra Prano... Toks panašumas, (net tapatumas) ir sukišo į vieną kategoriją - Žmogus. Įsivaizduoju gydytoją, kuriam reikėtų mus gydyti ( net tą pačią ligą) kiekvieną kitaip, tik todėl, kad aš vis dėlto ne Algirdas, o Pranas.. Na, o filosofija, žinoma, ji visuomet įdomi, ten daug įvairiausių filosofų, bet, sakyčiau, visi be išimties daug kuo panašus į karietos vežėją, arba kitaip- kiekviename iš jų nemaža dalis Algirdo ir Prano, nepaisant ar jie seniai seniai gyveno, ar dar tik gyvens, ar gyvena dabar.
Va ir Seneka jau beveik apieš du tūkstančius metu kalba apie senolius, kurie, girdi,(cituoju)- dar mūsų senoliai suprato, vėlu taupyti, kaip dugnas matyti.
Betgi tai labai dažnas mūsų visų sakomas posakis.
O ar reikia absoliutinti, kad jį pasaulyje pasakom įvairiomis kalbomis, žodžiu- kitaip?
Ta va kokie pamąstymai, kai be kleboniškos.
Vartotojas (-a): Ražas
Sukurta: 2011-08-19 14:12:01
Nepasitikiu skaičių magija: du - tegali būti žmogaus technologijų gaminiai, preciziškai tapatūs, nors ir šiuose technologijose yra terminas - "tolerancija"- leistina gamybos paklaida.
Būties fenomenas - individuali substancija, Būties vienetinė nekartojamos formos ir turinio
išraiška, individualus substancinis individas, tad du - Liucijus Seneka ir Pranas Karlonas niekaip ir niekad negalima tarp jų padėti lygybės ženklo, o jei dar du - Ražas ir Aldona, tarp kurių irgi negali būti lygybės ženklo, tad ir sudėti Liucijų, Praną, Ražą ir Aldoną neįmanoma, nes jie vienetiniai ir nedalomi, tad, šią matematinę išraišką 2x2=4 braukiu, nes net 2+2=4 neatitinka substancinio individo sampratos, net 1+1+1+1=4, neįmanoma, nes prie šių vienetų žmogiškųjų gaminių technologijoje tektų atimti ar pridėti "toleranciją" - leistiną gamybos paklaidą...juk net žmogiškoje "žinių gamyboje", pilietinės visuomenės gamyboje" egzistuoja ugdymo, gamybos paklaidos...asocialai. marginalai. paraštiniai...