Laba diena, senas drauge
Sunkiai, pėda už pėdos parėjau iš pavasario savo gatvelėj, priguliau ir laukdama, kol nutils skausmas paleidau mintis į lankas atsakydama į tavo laišką, kurį užbaigei tuo puikiu meilės eilėraščiu, tokiu artimu, giminingu.
„Myliu tave – ne lūpas, ne akis myliu.
Ne žvilgesį varinį persiškų šilkų;
Tave myliu – ne amforą Elados,
Ne deivės torsą, ne besielę formą nuostabių krūtų.“
<...>
Deja, eilėraštį skaitau pirmą kartą ir autorius man nežinomas.
Savo laišką pradėsiu taip pat meilės žodžiais. Tai mano haiku – nehaiku, aš juos vadinu minties kristalais, nes tikrasis haiku man neįvaldomas – su savo griežtais reikalavimais, apribojimais formai, raiškos būdui, daugiaprasmiškumui; metai jau ne tie. Jei pavyksta minčiai nesužalotai prasprūsti pro tą tinklelį, apima palaima. Deja, man tai dažniausiai nepavyksta, nesutinku aukoti minties formai, pasilieku vien žodžio taupumą.
Dar taip neseniai nebūčiau drįsusi taip rašyti ir tuo labiau duoti kam nors skaityti, o štai dabar svarstau, ar neįkėlus į svetainę žmonių teismui.
nakties paslaptis
tavo rankų šiluma
sutvėrė moterį
* * *
lengva kaip aidas
akimirkos amžinybė
viena mums abiem
* * *
sielos orgazmas
nubudimo akimirką
tebesi šalia
* * *
saulei patekant
suspurda gyvybė
meilės stebuklas
* * *
žingsniai prieblandoj
kažkas stovi prie guolio
meilė ar mirtis?
* * *
kokia tu graži!
persmelkia tavo balsas
jau iš nebūties
Ne pirmam laiške mudu liečiam dabar taip madingo praeities poetų, rašytojų menkinimo temą. Tie teismai man yra vienas iš gėdingiausių šių laikų reiškinių. Taip niekada nesielgtų garbingas žmogus, dauguma tų teisėjų tėra menki, niekingi žmogeliai, pritykoję progos pasireikšti, atkreipti dėmesį į save, ir man gėda už juos. Jei tokia diskusija kyla man girdint, pasakau tiems šių dienų teisėjams – menkystoms: o jūs parašykit taip, kaip Salomėja, Cvirka, Marcinkevičius, Mieželaitis ar kiti. Kur jūsų raštai, klasikos veikalai? Pamokykit, kaip turi būti rašoma. Po to ginčai paprastai prityla. Tie teisėjai arba nesupranta, arba nenori suprasti, kokia tuomet buvo atvirumo kaina – taip buvo užsitraukiama ne vien asmeniška valdžios nemalonė, bet ir prarandama bet kokia galimybė kalbėti ir būti išgirstam, o tai daugeliui buvo svarbiau. Ką anais laikais veikė, kur buvo tų dabartinių neklystančiųjų, vienintelių teisiųjų veikėjų tipo drąsuoliai – slapstėsi po kopūstlapiais ar, iš viso, buvo idėjiniai partiečiai ir anos santvarkos šulai, net po penktos taurės nedrįsę prabilti kitaip, negu priderėjo. Todėl, kad neturėjo ką pasakyti.
Iš tos temos išplaukia ir tavo mintys apie realybės, kasdienybės terminų prasmę, gyvenimą dviejuose lygiuose. Pasikeitus visuomeninei sanklodai, pasikeičia, dažnai diametraliai priešingai suprantami daugelis reiškinių, žodžiai pakeičia prasmes. Stebiuosi tavo žinojimu, apsiskaitymu, iš tavo aruodo semiuosi minčių.
Man dažnai atkertama, kad daugelis rašytojų gyveno dvigubą gyvenimą – kasdienybėj buvo paprasčiausi prisitaikėliai, karjeristai, o tie drąsūs teiginiai, pelnę jiems tautos meilę ir pagarbą, tebuvo vaidyba, siekiant populiarumo. Taip, kasdienybėj buvom tuo, kuo reikėjo būti, kad išgyventume, o tikrosios žmogiškosios nuostatos buvo slepiamos, nes šventos, nes godotinos, ne bet kuriems niekšeliams ir kvailiams deklaruojamos (ne kiaulėms deimantai). Kartais taip ir išslapstomos, išsinešiojamos neatsivėrus visą gyvenimą. Tarp tų esu ir aš, nepajudinama savo tikrosiose nuostatose, nelipusi į barikadas, bet aiškiai žinojusi, kieno pusėj atsistosiu lemiamą valandą. Mūsų, tokių, buvo daug – ar ne mes nulėmėm istoriją?
Dabar visais lygiais, iš visų tribūnų deklaruojama tėvynės meilė, pasiaukojimo jai, laisvės idėjos, bet tai dažniausiai tikrai belikę vien gražūs žodžiai, tiesiog būtini norint atitikti laiko dvasią, kaip būtini anais laikais buvo eilėraščiai apie Staliną ir šviesų komunizmo rytojų – kaip duoklė už galimybę leisti knygas. Tik dabartinių prisitaikėlių už tos širmos visos mintys ir darbai sukasi apie praturtėjimą, garbę, valdžią. Toks dabar yra tikrasis mūsų veidas. Negana to, toks gyvenimo būdas dabar gerbiamas, apie sėkmės verslininkus, valdžios galinguosius kalbama su pavydu, baiminga pagarba – tik reikia sugebėti paslėpti, kokiais būdais tai pasiekta. To dabar garbinamo, nepajudinamo, bemaž mistinio BVP kiek jau sukuriama, tiek, o kai jo liūto dalis tenka turčiams, atitinkamai didėja skurdas tų, kurie neprieina ar neina prie lovio, lieka ištikimi kitoms vertybėms. Kuo čia didžiuotis? Doru darbu tokių turtų uždirbti neįmanoma, nors būtų dirbama visas 24 valandas per parą.
Kur šitos vertybių sumaišties sąlygomis meno vieta? Kaip, apie kokias kilnias idėjas reikia prabilti poetams, kad juos išgirstų, jais patikėtų? Tai kažkaip ir nebeliko norinčių ir sugebančių kalbėti, talentingai, mases įkvepiančiai. Kas beliko – grįžkim prie pasakų, alegorijų – gražių svajonių? Arba užsimerkim – taip saugiau, ramiau.
Ir liko seksas, detektyvai, fantastika...
Neneigiu, reikia naujai įvertinti, perkainoti praeities palikimą, bet tai turi būti daroma garbingai. Dabarties kartai patariu įsisavinti jai skirtą kodą – prieš teisiant suprasti. Be to nebus pažangos.
Ir dar viena mintis išdavikė. Pagalvokim, kodėl taip nebaudžiami klesti visų rangų vagys, sukčiai, karjeristai, nusikaltėliai ir visas kitas šių dienų „elitas“? Todėl, kad tylim arba giedam ne tiesą, o vėlgi taip, kaip reikia. Ko bijom – kalėjimų, tremčių, ar prarasti susikurtą bent kiek šiltesnę vietelę su karjeros perspektyva, ar, pagaliau, daugelio svajonę – darbą, kad ir neatitinkantį kvalifikacijos už atlyginimo minimumą? Taigi čia tokia plati veiklos dirva drąsiems žmonėms, bet kur jie, mūsų šių dienų didvyriai, drąsiai šūkaliojantys, kaip jie tai anais laikais būtų ragatkėm okupantus iššaudę ir tikrai kalbėję ką norėję – po kuriuo kopūstlapiu lindi? Gal liaukitės pagaliau tyčiojęsi iš praeities šviesiausių protų ir imkitės darbo?
Sakai, Don Kichotas jau buvo? Taip, nenauja...
Senas drauge, kaip gera, kad mes dar esam.
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas
Sukurta: 2016-05-21 14:42:44
Daug kam vertėtų perkainuoti vertybes, bet kaip kūdros gyventojams yra patogiau, kai vanduo yra stovintis, nesikeičia, taip ir daugelio žmonių gyvenimo principas: "Moja chata skraju - ja nyczoho ne znaju". Kuo toliau, tuo labiau žmonių protus užvaldo sąstingis, viskam abejingumas, nesugebėjimas įvertinti ir atskirti gėrio nuo blogio. Įsišaknijo neigimas kitų nuomonių, nepateikiant savo nuomonės. Man iškilo klausimas, ką daryti, kad apšviesti žmonių protus. Ką kaltinti, kad tokia šiuo metu padėtis ir ji visą laiką prastėja. Man patiko prancūzų rašytojo P. Bourget romane "Mokinys" tezė, kad mokytojas atsako už mokinių klaidas. O kas pas mus atsako už politikų ir visuomenės klaidas?
Vartotojas (-a): Langas Indausas
Sukurta: 2016-05-21 14:32:39
Na, nieko naujo tie "teismai". Ir pirmojoje Lietuvos Respublikoje to laiko jaunieji kūrėjai, vėliau tapę žymiais, o dauguma ir netapę tokiais, rengdavo viešus literatūrinius "teismus", kuriuose teisė (kritikavo, išjuokė ir pan.) to meto didžiuosius: Maironį (ypač), Jakštą - Dambrauską, Herbačiauską ir kt. Aišku, dabar jau kitaip - pabrėžiama politinė rašytojų laikysena. Bet, pripažinkime, ji tikrai nebuvo pavyzdinė. Klysti yra žmogiška, bet negalima dabarties autoriams uždrausti tas "anų" klaidas pastebėti ir visiems parodyti. Kitas aspektas tas, kad "dabartiniai" autoriai, nors rašo gal ir "krūčiau" nei anie, bet tikrai nepasiekia tokio skaitytojų susidomėjimo, koks buvo kažkada, o jų kūryba neturi tokio "svorio", kokį turėjo anie... Dabartiniai rašytojai, ypač poetai, sausi kaip stagarai...Kiti laikai - kitokie papročiai... manau, kad geriausias vaistas - neimti taip giliai į širdį. Kas gero jų buvo sukurta - niekas to iš jų neatims, svarbiausia, kad žmonės skaityti nenustotų, o tada tiesą patys atsirinks.
Vartotojas (-a): Pakeleivis
Sukurta: 2016-05-20 12:35:57
Laiškas nuo eilėraščio, kūrybinės minties išveda į daug platesnį lauką, o esmė viena – deklaracijos ir tikrumas. Vertybės.
Pamokykit, kaip turi būti rašoma. Gi „moko“, apstu pavyzdžių... nors net ne tai. Virš visko – susirūpinimas savo persona.
Taip, kasdienybėj buvom tuo, kuo reikėjo būti, kad išgyventume... Ar tai būtina dabar? Gresia nebent patogumo netekimas. Amžiaus kodas – neturėti aiškios pozicijos (apsisprendimo, žinojimo, kurioj barikadų pusėj atsistotum).
Mielas senas Don Kichotas vis dėlto kartais pasirodo. Reiškia, gyvas.
Vartotojas (-a): Saulėlydis
Sukurta: 2016-05-20 10:08:26
Gilu. Kartu ir trapu. Lyg ir asmeniška, bet tinka visiems. Minties kristalai skaidrūs ir mieli.
Vartotojas (-a): Nijolena
Sukurta: 2016-05-20 07:35:40
Sunku nepritarti. Tik trečiu asmeniu pabaigta pastraipa šaukiasi ir paskutinį raginimą baigti savęs neaplenkiant...Gilus tekstas, yra apie ką pamąstyti.