Drebulė

Santrauka:
 
Lietuvių liaudies pasaka (mitas) „Eglė žalčių karalienė“

Žalčių (gyvačių) deivė. Mino kultūra. Knoso rūmai, Kretos sala. Apie 1600 pr. Kr. Rasta 1903 m. per anglo archeologo Arthuro Evanso kasinėjimus. Herakliono archeologijos muziejus
 
Drebulės išdavystė (nurodė vyrą, kuris yra jų tėvas, ir kartu pasakė, kad tai – ne žaltys) sužlugdo visą moterų giminę, užtraukia jai visuotinį prakeiksmą ir pasmerkimą. Kartu tai yra ir senojo giminės totemo* (šiuo atveju – žalčio) mirtis – jis demaskuotas. Įvyksta lūžis, po kurio į pirmą planą išeina vyrai, pasiskelbdami tėvais, gyvybės davėjais, gyvenimo ir mirties valdovais. Žalčio sukapojimas dalgiais greičiausiai yra moterų šventyklos, į kurią iki tol galbūt buvo draudžiama jiems įžengti, išniekinimas, žalčių, galbūt maitintų moterų pienu, irštvos suniokojimas – senų stabų sunaikinimas. Radusi ne pieno dubenėlius, bet kraujo putas, Eglė suvokia, kas įvyko, ten pat, atsigręžusi į savo vaikus, juos užkeikia ir pati nusižudo. Tabu sulaužymas baudžiamas mirtimi, kurią turi dalytis visa Eglės šeima. 
Drebulė – turbūt neįmanoma parinkti taiklesnio vardo – visą moterų giminę pasmerkia pamažu virsti drebulėmis ir drebėti vyrų valdomoje visuomenėje. Iš pradžių moteris netenka šventosios statuso, vėliau išskirtinių privilegijų, galiausiai prieinama prie moters žeminimo ir niekinimo (kai jau nebe moteris gimdo vyrus, bet moteris sukuriama iš nereikšmingo vyro kaulo; moters seksualumas yra „nešvarus“, moteris – nuodėmės pradininkė ir t. t.).
EUGENIJUS ŽMUIDA „Eglė žalčių karalienė“: gyvybės ir mirties domenas.
„Šiaurės Atėnai“  2010 08 13
*Totemas laikomas giminės, genties pradininku, vienijančia, bendruomenę įasmeninančia jėga. 
Iš kokios versmės vertės išauga
apibendrinanti galia?
Atslenka mintis šią naktį baugią,
jog viena vertė —
verčiausia už visas kitas.
 
Iš vienos, iš jos iškyla.
Susilieja mintys
į žodinius srautus.
Slenka žodis pridurmai — mirtis —
nepažini, nes ji vienintelė,
neišsakoma, anapus, už ribos,
gyvasties didybę kerta
lyg dalgiu,
broliai dar bevardžiai sąskaitas suves.
 
Jau vėliau, iš Ženklo galios,
nuo Pažinimo medžio
gundo moterį išmintingasis žaltys:
„... judu jokiu būdu nemirsita...
   judu būsita lygiu Dievui,
   gerą nuo pikto atskirdami.“
Sąmoningai nutylėjo Šeimininko prakeiktasis šliužas:
mirsite kaip žmonės,
amžinos gyvybės vaisiaus neragavę,
būdami sode Edeno.
Kam jums tas laikinasis pažinimas,
jei gyvasties paslaptis palikusi ten, o čia ji neįmenama...
  
Nieko keisto
jog ir žodis nyksta iš kartos į kartą,
vien tik ji gyva:
Eglė
vis žalia per žodžių tirštį brenda
lyg belaikė
Žemės gyvybingoji dvasia.
 
Ainės drebulės —
kenčiančios ir alpstančios —
liepsnojanti krūtis ir įsčios —
gyvybės paslaptį
broliai prievarta iškvos
ir pasisavins valdyti
moterį ir Žemę,
Vienatiniu Tėvu save į dangų pakylės...
 
Prie gosliai alpstančios gražuolės kojų,
ant kelių klupęs,
reikalaus ne tik aistros, bet ir sielos —
lyg vargeta —
meilės — Žemės pramano,
užpildančio gyvenimo prasmes.
Ražas

2016-04-11 12:27:27

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Pakeleivis

Sukurta: 2016-04-14 14:32:34

Išsifiltravau kaip esmingiausius:
 
Susilieja mintys
į žodinius srautus.
 
mirsite kaip žmonės,
amžinos gyvybės vaisiaus neragavę,
būdami sode Edeno.
Kam jums tas laikinasis pažinimas,
 
Eglė
vis žalia per žodžių tirštį brenda
lyg belaikė
Žemės gyvybingoji dvasia.

Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas

Sukurta: 2016-04-11 20:22:15

Istorikas ir filosofas Juozapas Algimantas Krikštopaitis pasaką aiškina kaip mišrios šeimos tragediją (Eglė yra iš „normalaus“ sausumos pasaulio, o Žilvinas − iš jūros, požemių), kurios pabaigoje atstatoma pasaulio harmonija − iškyla amžinąjį atgimimą ir persikūnijimo ciklą demonstruojantys medžiai.
Šiais laikais mišriose šeimose tragiškų atvejų taip pat netrūksta, kai tos šeimos sudaromos iš žmonių, kurių papročiai yra skirtingi.