Atėjo laikas, kai jau neatrodo, kad sunku suprasti, kodėl Pro (proza) taip primygtinai rodė į daugtaškį, parašytą frazės pradžioje jos nupieštame paveiksle. Tai atgalinės kelionės iš dabarties į praeitį ženklas. Beje, labai prasmingas ženklas, tačiau taip atsitikę, kad dažnai jį ignoruojame, nepastebime. Kodėl?
Bent man sunkiau suvokti, ką reiškia Pro iškalbėtų trijų žodžių sąvoka, būtent:„užsimerkti kaip žemė“. Lengviausia įtarti, kad ji jais rodo į mirtį, tačiau kai ją geriau pažįsti, toks įtarimas neįmanomas. Ir man smagiau manyti, kad būna atvejų, kai pati proza, tai yra pati Pro savęs neatpažįsta, paskambindama savimi kaip poezija.
– Ar bent numanai, mieloij, kad tau pavydžiu, – esu girdėjęs Poe sakančią Pro (prozai). Man irgi kalbėjusi, kad, girdi, nesupranta, kodėl jai, taigi Poe, priekaištaujama, kada neatsisako ir prozai patarnauti:
– Kodėl tai daroma kaip priekaištas. Esą, suprozėėėjau
Nežinau, kaip ją guosti, tačiau įsitikinęs, kad pasakiusi „užsimerkusi kaip žemė“ Pro savo žodyje ne tik kad aplenkė Poe; sakyčiau, kad į mano gyvenimą atslinko svarbesnis dalykas: peizažai, kuriuos matydavau po užmerktų akių vokais, pradėjo materialėti, tiesiog mačiau, kaip dvasinės esaties energija nesunkia pereina į fizinius kūnus, į fizinę esatį, į jų gyvybę. Ir dabar skaitydamas filosofą Lucijų Anėjų Seneką, kaipmat sureaguoju į daug dalykų, kurie anksčiau atrodė nepajudinami. Laisvai, drąsiai, įsitikinęs kalbu jam: na, taip, garbus vyre, aš, žinoma, klysčiau, jeigu nepatikėčiau tavimi, kad būdamas 77 metų Pranucio amžiuje, didžioji mano
mirties dalis jau – praeityje. Tačiau negi, garbusis Romos raitelio sūnau, neregi, kad ten, po užmerktų akių vokais, aš visoks būnu. Ten nėra tokio supratimo, kuris šiapus užmerktų akių. Tu – ką? Netiki? Štai knygą rašau. Ateik, nepatingėk. Žinau, kad gali. Ir aš nenustebsiu, kad ateini iš savo mirties. Visiškai – NE. Sakai „prabėgusį gyvenimo tarpsnį valdo mirtis“. Tai va ateik, pasišnekėsime. Taip, taip irgi apie gyvenimą, tik gerokai aukštesniame lygmenyje...
Tiesą sakant, mes jau buvome susitikę, bet liudijimai apie tai tebus palikti kitiems puslapiams. Pradiniame knygos rengimo etape labiau rūpi dalykai, paakinę atkakliau pasidairydamas po Savęsp pasaulį, kur mirties nebūna. Labai suprantu, kad dar būsiu ne kartą priverstas šį reiškinį įvardinti mirtimi, bet iš tikrųjų jos esmėje matau gyvenimą.
Keista? Kvaila? Nerimta?
Tebūnie ir taip, tačiau pro pravertas duris jau dabar už jų regiu vaizdelį: antai Lucijus Anėjus Seneka, kuris iš mūsų eros 4 metų. Antai su juo ir Pranucis iš šios eros XX a. 39 metų. Nevejami skubos darbų, susiėję vienas kitam paskaito eilėraščių, o pastarasis anąįį neužmiršta pakvieti į savo jubiliejinį balių.
– Nepatingėk, Lucijau, – girdžiu save.
– Tai jau – ne, Pranuci, – girdžiu ir jį.
Betgi ir vėl: kaip parodyti į šį pasaulį, erdvę ar kaip ją vadintum? Tarkim, Savęsp. Kaip ją vadinu aš ir netgi nusiteikiau įvardinti knygos pavadinime.
Daliuteisk (Dalija) tarė:
Kaip tai gerai, kad prasidėjo, tik patirtis šnabžda, kad pradėti yra paprasčiau, negu pabaigti. Kad ir ne kardą, o knygą, linkiu be reikalo nepakelti, be garbės nenuleisti.
Tačiau vis dėlto, Dalija, kaip tai padaryti turint tokius ketinimus, kuomet supranti, kad taip padaryti įmanoma tik Savęsp erdvėje, tačiau ir ji dar taip labai nežinoma, kad su Poe ir eilėraščiu „Kas ji, Savęsp?“ pabandėme po ją paskambinti.
Kas ji (ar jis) Savęsp?
Matyt, nenuorama tyliausia.
Tai pirma, o paskui –
galbūt šalis, galbūt valstybė.
Ten daug nežinomo.
Ten daug dar rankose žmogaus nepalaikyto aukso,
karūnos ten, ant jų galvų nekeltos.
O tai, ką išjaučiu, girdžiu,
tėra būtis, nukritusi į vandenynus,
kurių žemėlapiuose iki šiol nesurandu.
Kai kas parodo man į juos kaip kliedesį,
kaip laiškus iš beprotnamio rašytus,
kaip mirtį, į kurią giedodamas einu,
ir liūdi, kad, girdi, ji atkakliai
nenorinti manęs priimti.
Tyliau, tyliau...
Net mintyse – tyliau.
Man šitokios dalios nereikia.
Savęsp būtyj mirties nepasitaikė paregėti,
Ten ateinu į sostą pasėdėti,
karaliumi pabūti, retkarčiais Dievu
ir pasakyti iš aukštai Poe:
Smuikeli mielas,
nepatikėčiau tavimi,
jeigu nebūtum muzika, jeigu...
Nereikia man žemėlapių su vandenynų įrašais ant jų.
Kol tu esi, žinau, kad nepaklysiu.
O kaip smagu sugrįžusiam
Šventovę Steponui statyti.
Žinoti ir suprasti iš Savęsp,
kad menka baimintis ir nerimauti,
ar nepritrūks statybai akmenų,
o ir manęs taip pat, taip pat.
2016-01-21 05:27
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Moderatorius (-ė): Cieksas Žalbungis
Sukurta: 2016-02-07 15:16:58
kai proza rodo į daugtaškį.... nejučia pavirsta poezija... per tūkstančius metų išvaikščiota- mintis visą sielą užgriebia.....
Vartotojas (-a): Pakeleivis
Sukurta: 2016-02-06 23:32:11
Ir man smagiau manyti, kad būna atvejų, kai pati proza, tai yra pati Pro savęs neatpažįsta, paskambindama savimi kaip poezija.
Visgi dažnai Pro skambina kitokiais skambalais. Pavyzdžiui, šios ištraukos proza skaitoma sunkiau, norisi stabdyti vinguriavimus to, ką galima pasakyti aiškiau. Bet suprantu. Senekos įtaka (tad galima tik atidžiau peržiūrėjus pakeisti tokias vietinės reikšmės smulkmenas kaip būdamas 77 metų Pranucio amžiuje, didžioji mano mirties dalis jau – praeityje > būnant? Nebent čia jau kitas lygmuo, kur niekas nesvarbu).
Grįžtant prie pagrindinės minties, Poe šiuose pamąstymuose ne tik kad ne tarnaitė, – ji čia blaiviausia baliaus šeimininkė.
O gražiausia tai, kad kalba jos apie tą patį – apie žemes po vokais.
Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas
Sukurta: 2016-02-06 21:28:41
Turint tokias bendražyges, kaip Poe ir Pro, galima didelius darbus nuveikti.