Persona*

Santrauka:
Ištakos. Proistorė
Tačiau archeologiniai duomenys ir paleolito menas rodo, kad pačios seniausios religijos garbino deives, o ne vyriškus dievus. Pirmykštė dievybė, kurią mūsų protėviai garbino paleolito ir neolito laikais, buvo moteris, tai giliai veikė jų socialinius modelius. Iš tikrųjų priešistoriniu laikotarpiu nėra užregistruoto nė vieno Dievo Tėvo įvaizdžio.
Aistringas nuogas Dievas, sėdintis soste, greičiausiai vaizduojantis jauną ir stiprų Vegetacijos* Dievą. Dievas su kauke soste. Rankoje laiko permestą per petį kablį. Ant rankų apyrankės, per vidurį — platus diržas.
Iš 200 Archilijono skulptūrėlių 2 yra  vyriškos lyties dievo. Viena iš jų aptikta kieme prie ugniavietės. Radinio vieta sieja Dievą su Žemės Motinos sfera, o ne su  Deive Paukšte ir kitomis deivėmis, garbintomis šventykloje. Jis vaduojamas ramus, sėdintis ant kėdės, rankas pasidėjęs ant kelių. Šitokio Dievo prototipo paleolito mene nėra. Jis bus susikurtas žemdirbystės pradžioje ir greičiausiai sietinas su gimstančios ir mirštančios augalijos Dievu.
Rasta cilindrinių kaklų su kaukėmis (žmogaus, o ne paukščio nosimi ir burna), kurios turėjo priklausyti gana nemažoms Nėščiosios Deivės skulptūroms. Taip pat aptikta nuimamų  keraminių kaukių. Tai ankstyviausi šios rūšies radiniai Europos proistorėje.
(M. Gimbutienė, „Senoji Europa“, psl. 160—164)
*Vegetacija — [lot. vegetatio — atgijimas ir augimas] — augalo augimas, aktyvios gyvybinės veiklos reiškimasis.
Užmaršties vilnys nuplauna
nesugrąžinamų belaikių akimirkų širdgėlą.
Iliuzijų šaltinis vis senka,
gražbylystę keičia tylos okeanas,
kuriame išnyksta troškulys —
numaldytas geismas
įrėmina žvilgsnį į pakelės niekur.
 
Gęsta gyvasties liepsna,
nors plėnyse užsilikusi kibirkštis
įpučia baimės skruzdėles,
ropojančias širdies tvinksniuose.
Rami išvaizda slepia artėjančią ribą,
vidinė tragedijos nuojauta
vis dar  žadina mintį:
ar pražys išėjusio galvugalėje gyvasties gėlė,
sugrįžusio į belaikį glėbį,
kuris be išpažinties ir atgailos visiems vienodas,
kuriame sulyginama ir užpilama
užmaršties smiltimis neįsipildęs troškulys —
kas už tylos? —
bežadė be gyvasties pilnatvė.
 
Iš sielos išsprūdęs besiblaškantis žvirblelis
kitoje laikinoje atmintyje...
Ach, toji kvailutė širdis,
tikinti amžinu spurdėjimu
prieš paskutinę belaikę akimirką,
kuri dingsta nepažinioje Nežinioje —
tyla ir tamsa — jos matmenys iš čia ir dabar,
nors ropojantis kirminas trikdo amžiną tylą
 
Išdrožtas pakelės rūpestėlis —
žymuo išsipildžiusios egzistencijos,
prisėdusios ant pakelės akmens
prieš išeinant per dygias išsipildymo ražienas —
nukritusi  iliuzijų kaukė...
 
Laikinumas — mano prakeiksmas, mano didybė,
bet ne man suteiktomis galiomis jį įveikti...
 
* persona — lot. personà  — pirminė žodžio reikšmė „kaukė“ (per — pagal;
sona — gagenti, saund — garsas)
 
Ražas

2015-11-30 16:03:43

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): bitėžolė

Sukurta: 2015-12-01 08:38:26

Kas galėtų paneigti, kad adoracijos objektas visais laikais turėjo tą patį pavidalą, tas pačias savybes, galias, buvo tiek pat stipriai keikiamas, pilnas charizmos, o kaukė ar kaukės - tiek pat sena kaip pats pasaulis?

Vartotojas (-a): Pakeleivis

Sukurta: 2015-11-30 23:19:36

Jei gerai supratau, santrauka yra kaip papiloma nuoroda, o rašoma apie pakeles į bežadį, belaikį glėbį, / kuris be išpažinties ir atgailos visiems vienodas.
Širdis kvailutė daug kuo tiki, bet nežinau, ar amžinu spurdėjimu. Taip, jei amžina jai tai, kas prieš paskutinę belaikę akimirką.
Išdrožtas pakelės rūpestėlis kaip tos keraminės statulėlės. Kitame laike ir kartu belaikiškume. Dar galvoju, kiek ta nukritusi kaukė yra iliuzijų (kiek suvoktas iliuziškumas, belaikiškumas? Labiau gal aistros, troškuliai nukritę, o kaukė – tik žymuo, buvęs bandymas...).
Nepažini Nežinia, niekas nepažinu, bet esti.