Kintančios žodžių prasmės. Beprotybė

Nubudau apie pusiaunaktį. Niekas nepažadino, tiesiog mano metuose vis mažiau to miego ir bereikia. O gal tai paukščiai kalti – jų daugybė peri neprižiūrimo mano sodo šabakštynuose, tikras rojus, kuriame jie trumpomis saulėgrįžos naktimis kliauga migę nemigę bemaž nesustodami čia pat, prie atviro mano lango. Nedegu šviesos, klausausi, mintiju. Vakar į svetainę įkėliau konkursinį haiku. Ne pirmas kartas, bet šį sykį kažkas suneramino – nors ir skaitomas, jis kažkodėl buvo beveik nekomentuojamas. Kas negerai?  Ne pirmi metai mėginu pajausti haiku dvasią, taupiais, magiškais žodžiais įkalintą trumpučiame trieilyje – jau, jau, rodos, pagausiu, bet kažkas tarsi pakeičia žodžių prasmes ir haiku nublunka, nesuskamba, nesužiburiuoja prasmėmis. Bet kodėl vakar, prieš įkeldama, to nesupratau?
Sunerimusi įsijungiu kompiuterį: „Lyrika. Haiku nekvepia.“
Komentarą parašęs jaunas žmogus teisus. Nuklystu į savo minčių lankas, o jos, tos mintys, užplūstančios ne pirmą kartą, toli gražu ne linksmos ir man labai reikia žmogaus, kuriam jas galėčiau išsakyti, bet tokio neturiu, todėl kreipiuosi į jus visus, nes jaučiu, kaip po truputį liaujatės buvę man gyvais, realiais žmonėmis, iš kurių tikėčiausi supratimo. Man tik reikia klausytojų, nes jei jau imsiu kalbėtis pati su savim, tai bus paskutinė išprotėjimo  stadija. Kol kas man dar reikia kalbėjimo kažkam, esančiam, bet tas  mano kalbėjimas nėra nekalta pramoga nei man, kalbančiai, nei jums, jei klausysitės, todėl jaučiu pareigą įspėti jus, kad būtumėt atsargūs ir mano kalbėjimą vertintumėt su išlyga amžiui ar ir visai atsiribotumėt. Mielai jums pagelbėčiau, išvaduočiau nuo savęs, bet nuo mano gerų norų vis mažiau kas bepriklauso, net ir suprasdama savo ryškėjančią silpnaprotystę, vis tiek kalbu, kalbu ir negaliu sustoti, nes baisu likti vienai, todėl prašau, neteiskit negailestingai, nes aš kalta vien tuo, kad esu gamtos dalis ir pavaldi jos dėsniams. Kaip, beje, ir jūs, tik kiekvienam savas laikas.
Mano girgždantį vežimą, į kurį kantriai kroviau viso gyvenimo derlių, šią naktį netikėtai išvertė toks niekingai mažas akmenėlis – parašytas nevykęs konkursinis haiku. Nežinau, ar jį paskaitėt. Patikėkit, problema kur kas gilesnė, tik kaip ją išsakyti žodžiais, kurių prasmės keičiasi?
Gamta nežino ramybės būsenos, ji yra amžinas judėjimas. Ji nežino ir  judėjimo tiesia linija, tai gali būti tik akimirkos atsitiktinumas; viskas yra bangos, judėjimas sinusoide su tendencija į nykimą. Ne išimtis ir žmogaus gyvenimas – tai tik viena sinusoidės banga su teigiamomis žymėmis – gimimas, kilimas, nykimas ir mirtis. Jei sutinku su tuo, ką pasakiau, turiu pripažinti, kad ir mirtis negali būti statinis dydis, tai tik koordinatės kirtimo momentas, po kurio seka tolimesnis judėjimas, tik jau su minuso ženklu. Iš to prašosi loginė išvada – jei yra realusis gyvenimas, tai ir pomirtinio negali nebūti ir abu jie, tiek realusis, tiek pomirtinis, gali kartotis.
Asmenybės nykimas ar, paprasčiau, sąmonės gesimas, taip pat nevyksta nuosekliai, užtemimus keičia laikini prašviesėjimai, kurių metu žmogus gana aiškiai gali suvokti savo būseną ir ateities perspektyvą.
Jaučiu, kaip kaskart vis gilyn ir gilyn brendu į beprotybę, bet tik šį rytą eilinio sąmonės prašviesėjimo metu pajutau ir aiškiai suvokiau, kad ir į ją, beprotybę, kaip ir į mirtį, reikia išeiti vienai. Nevalia išsivesti nieko kito. Bepročiai dažnai būna stiprūs – kiek istorinių asmenybių, filosofų, rašytojų, sirgusių psichikos ligomis, drauge su savim į pražūtį, į klaidą nusivedė minias? Jei jų elgesį dar galiu suprasti ir pripažinti nepakaltinamais, tai niekaip nesuprantu, kodėl vieno bepročio klausosi ir klauso minios psichiškai sveikų žmonių? Ir juo akivaizdesnis absurdas yra jų skelbiamos idėjos, tuo stipresnio reikia sukrėtimo, kuris  priverstų žmones atsikvošėti, pažvelgti į save tarsi iš šalies ir pasakyti – karalius nuogas.
Kyla natūralus klausimas, kieno kaltė ir atsakomybė už nusikalstamus, sveiku protu nesuvokiamus procesus, vykstančius žmonių visuomenėje, yra didesnė – išprotėjusių vedlių ar jais sekančių tariamai psichiškai sveikų žmonių minios? Ir kodėl žmonija nepasimoko iš tokių, rodos, akivaizdžių savo klaidų? Ji kitaip negali, nes veikia tas pats sinusoidės principas? Todėl kartojasi karai, kuriamos ir vėl sunaikinamos civilizcijos, meno šedevrai? O gal pasaulis apgyventas bepročių ar tik  atitinkamais periodais išprotėja?
Lemtie, prašau, neskirk man ilgo gyvenimo, kad netektų dar kartą pamatyti išprotėjusį pasaulį; geriau tegu tai ištinka mane vieną.
 
už mano lango
paukščiai žadina dieną
šlovė gyvenimui!
daliuteisk

2015-06-14 07:41:43

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Pakeleivis

Sukurta: 2015-06-14 22:08:11

Prozos kūrinys leidžia skaityti nebūtinai pažodžiui (guodžiant autorių), nors realūs įvykiai, gyvenimiška situacija (haiku rašymas, nemiga, pojūčiai) ir būtų kūrinio pagrindas. Be to, rašymas iš patirčių autoriui suteikia galimybę nenukrypti į meninę beprotybę, taipogi labai paveikus, sužadina skaitytojų emocijas ir apmąstymus.
Paminėsiu glaustai. Pradėta tuo, kaip jaučiasi apsėstas savo minčių, negirdimas, nesuprastas. Manau, žmonės retai susikalba. Žodžiai yra daugiaprasmiai (dažnai tinka kaip pažiūrėsi), prasmėms dažnai leidžiama bėgti, nes gilintis (pirmiausia klausyti) reikia pastangų. Iš čia mintis, kad kalbėtojas turi būti tikrai svarbus.
Kintančių prasmių, beprotybės tema lengvai suka į svetimumą ir vienišumą.
Bet pastebėsiu, kad tas, kas vengia kitiems daryti įtaką savo beprotybe, ne tik kad tvarkoj, bet ir gailestingas. Naujas šio kūrinio niuansas – kas didžiausias beprotis?
Ir klausimas, kodėl paskui nestabilius vedlius ėjo minios, vyko istoriniai įvykiai, geras. Neapčiuopiama idėja dažnai labiau masina negu paprastas žodis. O gal pasaulis apgyventas bepročių ar tik atitinkamais periodais išprotėja? Viena nelabai kintančia prasme – aplink vien bepročiai, tik ne visi vienodai užsimaskavę.
Tema įdomi, visa Kintančių žodžių prasmių serija įdomi.

Vartotojas (-a): Eiliuotoja

Sukurta: 2015-06-14 17:50:51

... paukščių gražiai pažadinta diena, nusineš ir liūdnas mintis... O jūsų mintys gilios, užvaldančios... Malonu prie jų prisiliesti...
Beje, ir aš su haiku nepataikiau.  :)

Vartotojas (-a): herbera

Sukurta: 2015-06-14 12:07:32

Būna dienų kaip tyčia - kažkas pasakė ar sudainavo, bet...nereikia savęs suniekinti, kalbant net apie beprotystę - jei jau taip išsamiai ir logiškai kalbate - pritariu Nijolinai - ji dar toli, o gal ir jos nebus.NEBUS,kam liūdėti iš anksto, save nuteikiant pesimistiškai, tai ir mintys tokios liūdnos kyla...O Jūs norite, kad kas nors Jus guostų, taip? visų senjorų panaši dalia, tik be verkšlenimų...Ir netikiu, kad žmogus senas ar jaunas neturėtų visiškai su kuo pabendrauti- yra parkai, susipažinti galima net gamtoje, jei nemėgstat klubų, bendrijų. Tad neužsidarykime savyje, nepraraskim noro bendrauti


Nors mūsų veidus raukšlės išvagojo
Ir šarma pasirodė plaukuos,
Būkime aktyvūs, kupini rytojaus
Ir likęs gyvenimas
Džiaugsmu ,gera nuotaika vingiuos
 

Vartotojas (-a): Ražas

Sukurta: 2015-06-14 10:29:05

Gavau štai tokią žinutę: Sveiki ir normalūs būna tik eiliniai bandos žmonės...nežinau kieno šį ištarmė, nors pataikyta tiksliai. Pridurčiau, dar ir žinantys absoliučiai viską, tarsi antikinis Prokrustas išradęs vienintelį tikslų asmenybės (būtybės) išmatavimą. Kritiškas žvilgsnis į save, vienintelis tikras įvertinimas neiškeliant savęs virš visuomenės ir supančio bekalbio pasaulio. Dar viena ištarmė iš praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio: Jūs esate urviniai žmonės su komunistine morale(VU medicinos fak. doc. Jurša)...moralė - figos lapelis uždangstantis prigimtį...tarp kalbėjimo ir veiksmo - pragarmė, pagrindinis šiuolaikinės visuomenės bruožas...
Stiprybės ir ištvermės Dalija.

Vartotojas (-a): Nijolena

Sukurta: 2015-06-14 08:55:31

Kol kyla minčių ir baimių dėl nuosavos silpnaprotystės, tol ji nėra labai arti...Puikus pastebėjimai apie pasaulio gyvenimą pagal sinusoidę. Visada įdomu atrasti pasišventimo poreikį, nes iš tiesų dabartis dūsta nuo egoistų. Žaviuosi ir visada mano lūkesčiai būna patenkinti su kaupu. 

Vartotojas (-a): Laũmele

Sukurta: 2015-06-14 08:05:34

Mūsų gyvenimas- kopos.
Laikas keliauja, keisdamas ęsatį...