Vyšnių žydėjimas

Žmonės sako, kad istorija prasideda tada, kai užsimezga gyvybė. Kai atsiranda neaiškios formos rutulėlis jaukiame ir minkštame it cukrinė vata mamos pilve. Tačiau aš sakau, kad mano istorija prasidėjo visai nesenai, kai supratau, kad tikrai esu.

Vaikystę prisimenu nuo tada, kai man sukako dveji. Turėjau du vyresnius brolius, kurie mane mylėjo taip pat, kaip rytinė žolė myli rasą. Jie būdavo ta žolė, ant kurios aš supausi, į kurią buvau įsikibusi ir nepaleidau, spindėjau it mažas saulės nušviestas lašelis. Pijus ir Rytis buvo labai panašūs – šviesūs, pasišiaušę plaukai, mėlynos kaip mėtiniai saldainiukai akys, didelis tarpas tarp dviejų priekinių dantų ir plonos rausvos lūpos. Norėjau būti panaši į juos, tačiau jaučiausi lyg kitų tėvų vaikas – tamsūs, garbanoti plaukai, išblyškęs veidas ir keistai žalios akys. Taip atrodydavo vaizdas veidrodyje, kai prieš jį stovėdavau. Turėjau jį vadinti savimi.

Tėvai mumis kartais rūpindavosi. Sakau kartais, nors galėčiau sakyti niekad. Mama dienų dienas leisdavo prie laikraščių, radijo ir tame „bare“ už kelių kvartalų nuo mūsų namo. Ten ji dirbo barmene. Keistai apsirengusią ją matydavau kasdien priešais veidrodį. Ryškiais rožiniais ir violetiniais šešėliais išsidažydavo akių vokus, tušu storai nuklodavo ilgas blakstienas, puria, blizgančia pudra padengdavo nebe pirmos jaunystės veidą ir viską vainikuodavo ryškiaspalviu lūpdažiu. Po kelių metų sužinojau kas yra tas mamos vadinamas „barmenės darbas“ iš vaikų kalbų ir patyčių mokykloje.
- Tavo mama paleistuvė!
- Ar tau gera turėti tokią motiną? Didžiuojiesi ja?
Girdėjau tai tūkstančius kartų ir didžiavausi savimi, galėdama visa tai atlaikyti. Niekinau savo gyvenimą, o dar daugiau mamą, nors ir mylėjau ją kaip kiekvienas vaikas. Troškau, kad ji būtų geriausia ir švelniausia mama, kokią tik pasaulis pažįsta. Tačiau to niekada nebuvo.

Mano tėvas buvo pagyvenęs vyriškis, kurį aplinkiniai dažniau palaikydavo mano seneliu, o ne tėvu. Jei bent jis būtų rūpinęsis šeimos gerove, galbūt anksčiau būčiau supratusi, kad turiu ir savo gyvenimą. Jis buvo dailidė, kurio rankos turėjo daryti „dailius darbus“, tačiau tik sugebėjo kilnoti stiklelį balzgano, dvokiančio skysčio, vadinamo „šnapsu“. Kiekvieną rytą, vos pramerkęs akis, stverdavo butelį ir nesiskirdavo su juo iki sąmonės netekimo, kai tuo tarpu „barmenė“ mama uždirbinėjo pinigus sekančiam jo lašui.

Tarpusavyje su broliais sutarėme puikiai. Kol buvau dar visai maža, jie mane nuprausdavo ir sušukuodavo, pavalgydindavo. Pamenu vieną rytą nubudusi pamačiau juodu stovinčius mano galulovy. Pijus rankose laikė auksaplaukę lėlę, nupirktą už sutaupytus pinigus, kuriuos jie gaudavo nešdami butelius į taros supirktuvę.
- Elenyt, ar gražią lėlę išrinkom? – klausė jie, akyse liepsnojant gėriui ir laimei.
- O kaip gi! Gražesnės ir Giraičių lentynose nerasi!
Tada žadėjau jiems, kad niekada jos neatiduosiu, galiu pasakyti tai ir dabar. Ji tebėra su manimi, tokia pat šviesi kaip Pijus su Ryčiu, tokių pačių mėlynų akių.

Namas, kuriame gyvenome, buvo pakankamai geras, tik nuo drėgmės palubiuose rodydavosi pelėsiai, kad net vorai tinklų nemezgė. Čia buvo keturi dideli kambariai ir maža virtuvėlė. Vienas iš kambarių buvo tiesiog prikrautas įvairiausių nereikalingų daiktų. Kitame įrengtas tėvų miegamasis su prastais baldais ir dideliu nespalvotu televizoriumi „Šilelis“. Dar kitame kambaryje gyveno mano broliai, kurių lovos buvo sustumtos taip, kad miegodami matytų vienas kitą ir galėtų iki paryčių kalbėtis apie merginas ir techniką.
Mano kambarėlis buvo nuošaliausiai. Jame nebuvo plačios lovos su užuolaidomis, nebuvo milžiniško veidrodžio ir  gražių rūbų prikrautos spintos. Buvau tik maža aš su nedideliu mediniu staliuku šalia metalinės spyruoklių lovos, visai tokios pat kaip ligoninėse. Atrodo, jog jauku čia būt tegalėjo, bet man buvo. Vienintelė vieta, kurioje galėjau jaustis rami ir saugi.

Man pradėjus eiti į antrą klasė tėvas mirė nuo kepenų cirozės. Pamenu, kaip mama raudojo prie ryškaus, prisirpusių vyšnių spalvos karsto. Po laidotuvių keletą savaičių nemačiau jos prisidažiusios ir apsirengusios tais „barmenės“ rūbais. Per tas dienas pamačiau, kokia graži iš tikrųjų ji buvo. Mano mama. Moteriškas rimtumas derėjo prie jos rudų akių ir tamsiai kaštoninių plaukų. Tačiau ne ilgai tas grožis laikėsi namuose. Mama vėl pradėjo dirbti ir vis rečiau sugrįždavo nakvoti į namus. Tuomet aš ruošdavau broliams pusryčius ir vakarienę, o jie man vis sekdavo pasaką apie mergaitę, kuri bandė pažinti gyvenimą.

Po trumpo laiko kaimynai pastebėjo mūsų nepriežiūra ir iškvietė teisėsaugos pareigūnus. Visi mes buvome išvežti į prieglaudą. Pirmą kartą išvydau tiek daug ilgesingų veidų, žiūrinčių pro aprasojusius nuo kvėpavimo langus ir laukiančių savo eilės. Eilės patekti į šeimą.
Mus nuvedė į jaukų kambariuką, kuriame ant mažų medinių lovų sėdėjo dar keletas mažamečių. Apie mūsų patekimą į vaikų namus mama sužinojo tik po kelių dienų ir tesugebėjo pasakyti:
- Atsisakau motinystės teisių.

Gyvenimas, ar tiesiog buvimas prieglaudoje, nebuvo toks baisus, kaip pasakojo vaikai mokykloje. Iš auklių sulaukdavau daugiau šilumos ir dėmesio, negu iš mamos per tuos devynerius bendro gyvenimo metus. Visi čia buvome skirtingi, tačiau vienijo vienas dalykas – buvome nuskriausti tėvų, bet apdovanoti aplinkinių gerumu. Dalijimasis viskuo, ką turi, tuomet atrodė toks pat svarbus kaip ir kvėpavimas. Čia žinojai, jog visi to nori to paties – šeimos rato, kuriame gyvenimas niekada nesustoja.

Sulaukusi aštuoniolikos metų turėjau palikti prieglaudą. Per visą tą buvimą joje, motinos niekad nemačiau. Broliai jau prieš du metus buvo išsikraustę. Pijus mane nuolat aplankydavo ir atnešdavo mėgstamiausių mėtinių saldainiukų, o Rytis vos po kelių mėnesių gyvenimo už prieglaudos sienų išvyko į karą, kartu su šauktiniais. Broliai tik tuo ir skyrėsi – Rytis buvo ramus ir prisirišęs prie artimų žemių ir savų žmonių, o Pijus vis troško iššūkių. Gaudavau jo laiškus, kuriuose jausdavau jo tikėjimą, laimę ir viltį. Džiaugiausi dėl jo, o kartu ir dėl savęs, žinodama, jog toji žolė, kurioje supausi vaikystėje, virsta beribe, žaliuojančia pieva, o mažas lašelis įsilieja į savo gyvenimo upę.

Žmonės sako, kad istorija baigiasi tada, kai jos pradininkas atgula į vyšnių rojų, o aš sakau, kad istorija niekada nesibaigia. Ji tęsiasi per amžius, nes gyvenimas – tai nesibaigiantis ratas vyšnių žydėjimo.
lietum

2010-03-27 00:24:50

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Rykštė

Sukurta: 2010-04-25 13:22:36

"Pijus ir Rytis buvo labai panašūs – šviesūs, pasišiaušę plaukai,..." - prieš išvardijimą reikėtų ne brūkšnio, o dvitaškio. Ir pirmasis kablelis nereikalingas, nes šios savybės nėra sinoniminės, jos reiškia skirtingus dalykus;
"...tačiau jaučiausi lyg kitų tėvų vaikas – tamsūs, garbanoti plaukai..." - čia su brūkšniu tas pats. Siūlau keisti į dvitaškį. Ir siūlyčiau rašyti ne "tamsūs garbanoti plaukai" (kablelis nereikalingas), o tiesiog "tamsios garbanos", nes ir taip bus aišku, kad garbanos yra plaukai ir išvengtum pasikartojimo, nes visai arti yra sakinys apie brolių plaukus. tekstas būtų lengvesnis, pasikartojimai nieko gero neduoda;
"Taip atrodydavo vaizdas veidrodyje, kai prieš jį stovėdavau. Turėjau jį vadinti savimi." - abejoju pirmojo sakinio reikalingumu. Tačiau supratau, kad antras sakinys jį papildo ir tekstui yra svarbus. Bet kažkaip reikėtų keisti, nes toks daugžodžiavimas gaunasi: ar labai svarbu, kad veikėja stovi prieš veidrodį? Ar kas nors pasikeistų, jei ji prieš jį sėdėtų? Tad gal pirmojo sakinio antrą dalį reikėtų išmesti. Be to, gaunasi gretimuose sakiniuose tas pats įvardis, reiškiantis skirtingus daiktus;
"Tėvai mumis kartais rūpindavosi." - keisčiau žodžių tvarką: "Kartais tėvai mumis rūpindavosi";
"Keistai apsirengusią ją matydavau kasdien priešais veidrodį." - ir čia keisčiau žodžių tvarką, nors to veidrodžio išvis atsisakyčiau. Matydavo ją tik veidrodyje? Rašyčiau: "Kasdien matydavau ją keistai apsirengusią";
" Po kelių metų sužinojau kas yra tas mamos vadinamas „barmenės darbas“ iš vaikų kalbų ir patyčių mokykloje." - keisčiau žodžių tvarką sakinyje, nes stilius nelabai gražus gaunasi. Be to, kableliais reikia išskirti šalutinį sakinį, kuris prasideda žodžiu "kas". Rašyčiau: "Po keleto metų vaikai mokykloje pradėjo iš manęs tyčiotis ir sužinojau, kas yra tas mamos vadinamas "barmenės" darbas.";
"Girdėjau tai tūkstančius kartų ir didžiavausi savimi, galėdama visa tai atlaikyti." - tame pačiame sakinyje du "tai" nelabai draugauja;
"... balzgano, dvokiančio skysčio..." - kablelis vėl nereikalingas, nes būdvardžiai apibūdina skirtingus dalykus" balzganas - spalva, dvokiantis - kvapas;
"...sekančiam jo lašui." - ne sekančiam, o kitam;
"Pamenu vieną rytą nubudusi ..." - šiuo atveju "pamenu" yra įterpinys, tad reikia išskirti kableliu;
"Tada žadėjau jiems, kad niekada jos neatiduosiu, galiu pasakyti tai ir dabar. " - skaidyčiau šį sakinį taip: "Tada pažadėjau, kad niekada jos neatiduosiu. Ir neatidaviau.";
"...tik nuo drėgmės palubiuose rodydavosi pelėsiai, kad net vorai tinklų nemezgė" - negeras stilius. Taisyčiau: "...tik nuo drėgmės palubiuose augdavo tokie pelėsiai, kad net vorai tinklų nemezgė";
"Atrodo, jog jauku čia būt tegalėjo, bet man buvo." - manau, norėjai pasakyti, kad negalėjo būti jauku;
"Man pradėjus eiti į antrą klasė tėvas mirė nuo kepenų cirozės." - kablelis po "klasę" (ten parašyta ė, bet tikriausiai supainiojai raides netyčia);
"Po laidotuvių keletą savaičių nemačiau jos prisidažiusios ir apsirengusios tais „barmenės“ rūbais. Per tas dienas pamačiau, kokia graži iš tikrųjų ji buvo.: - gretimuose sakiniuose tas pats veiksmažodis neskamba. Keisčiau pirmąjį sakinį: "Po laidotuvių mama keletą savaičių nesidažė ir nesirengė "barmenės" drabužiais. Per tas dienas pamačiau, kokia graži ji iš tikrųjų buvo.";
"...pastebėjo mūsų nepriežiūra ..." - nepriežiūrą;
"...iškvietė teisėsaugos pareigūnus" - gal geriau vaikų teisių apsaugos tarnybą?
"Pirmą kartą išvydau tiek daug ilgesingų veidų, žiūrinčių pro aprasojusius nuo kvėpavimo langus ir laukiančių savo eilės." - nemanau, kad pro langus žiūrėjo ilgesingi veidai. Gal geriau - akys? ;
"Gyvenimas, ar tiesiog buvimas prieglaudoje, nebuvo toks baisus, kaip pasakojo vaikai mokykloje" - gal geriau skambėtų "nei buvau girdėjusi mokykloje"?
"...šilumos ir dėmesio, negu iš mamos..." - kablelis nereikalingas;
"Per visą tą buvimą joje," - atsisakyčiau "tą" ir kablelis gale nereikalingas. Ir siūlau rašyti taip: "Per ten praleistą laiką". Stilingiau skamba;
"Broliai jau prieš du metus buvo išsikraustę." - žodžių tvarka sakinyje negera. Taisyčiau: "Broliai buvo išsikraustę jau prieš du metus". Bet čia kyla klausimas: jie dvyniai buvo? Niekur nerašoma, kad jie buvo dvyniai, o iš prieglaudos juos paleido vienu metu. Nemanau, kad kurį nors laikė ilgiau ar trumpiau. Nelabai galėjo taip būti;
"...Broliai tik tuo ir skyrėsi – Rytis buvo ramus..." - vietoj brūkšnio dvitaškis geriau;
"Gaudavau jo laiškus, kuriuose jausdavau jo tikėjimą, laimę ir viltį. Džiaugiausi dėl jo, ..." - ar ne per daug įvardžių? Atsisakyčiau pirmojo.

Esu priekabi, nes man patinka tavo tekstai. Šis - ne išimtis. Tik manau, kad pradžioje ir pabaigoje pasviras šriftas nelabai reikalingas. Vyšnios pabaigoje nelabai siejasi su pačiu tekstu. jas reikėjo paminėti arba pradžioje, arba dar kur nors tekste įdėti jų motyvą. Ir kiek užstrigo pabaigoje paminėtas karas. Per daug susiaurina teksto laiką ir iškelia per daug abejonių tekstu. Visgi vardai lietuviški, tad veiksmas vyksta Lietuvoje, o lietuviai ne taip ir dažnai ruošiasi į karą. Atsisakyčiau to ir tiesiog parašyčiau, kad įstojo į armiją ir iš ten rašė laiškus.
Tekstas jautrus, tikroviškas. Bet neatrodo, kad jį rašo aštuoniolikmetė ar vyresnė mergina. Toks jausmas, kad pasakoja jaunesnė mergina. Vietomis per daug vaikiško naivumo.
Smagu, kad tokią skaudžią temą sugebėjai pateikti pozityviai ir skaitytojo nesugraudinai, o kaip tik - privertei nusišypsoti ir pasidžiaugti gyvenimu ir žmonių ryšiais.
Sėkmės :)

Vartotojas (-a): lietum

Sukurta: 2010-03-29 15:09:58

Neišpasakytai dėkoju visiems :> ištikimajam kaip lietus ir MoneLi:) žinoma ir kitiems :}

Anonimas

Sukurta: 2010-03-27 22:31:31

negaliu parašyti nieko, nes viskas būtų per menka. tai turbūt ir yra geriausias komplimentas

Vartotojas (-a): MoneLi

Sukurta: 2010-03-27 19:25:26

Tikra kaip pats gyvenimas istorija. Ne visus jis lepina ir apgaubia šiluma vos tik atėjus į šį pasaulį, kad ir kaip man bebūtų liūdna.... Nuoširdi, jautri, paliečianti ir nesuklysiu sakydama - sukrečianti vieno gyvenimo istorija. O ką jau bekalbėt apie užburiančią pradžią ir pabaigą. Nuostabu, lietum!

Vartotojas (-a): anamcara

Sukurta: 2010-03-27 09:43:57

nepaprastai jautru.

Vartotojas (-a): kaip lietus

Sukurta: 2010-03-27 00:31:19

Verkiau.... Daugiau taip nertašyk...