Tomo erdvės nebuvo įmanoma pažinti. Kur aukštos lubos, kaip ir kitose erdvėse, švietė Grįžulo ratai, po kurias tvyrojo nešaltos, besniegės žiemos peizažas. Patalpos pojūtis išnykęs. Vietoje jos- plati apylinkė su gamtos turtingais peizažais. Akys, užkliuvę už vieno paveikslo, greit metasi prie kito. Kalvos, miškeliai, įdubos... Erdvė prasiplečia iki horizontų. Iš ekipažo šešių žmonių galbūt tik Ypata suvokia tokią būtį, kuomet į mažytę karietą įsiterpia begaliniai arba, sakykime, kosminiai dalykai. Tai nereiškia, kad kiti karietos ekipažo moterys- vyrai abejingi reiškinio pažinimui ar supratimui. Ir, pavyzdžiui, aš irgi įsitikinęs, kad sugebėjus materializuoti žmogaus dvasios apraiškas, atsirastų Radijo karietai panašūs dalykai. Tomo erdvėje man išvaizdžiausiai atrodė upės, panašios į Merkį, kairysis krantas, kuris buvo specialiai kilstelėtas aukščiau, kad lengviau galima būtų dairytis po apylinkę iki pat miško. Norėjosi manyti, kad nuo ano upės pakraščio prasideda Šiliniai, įsiūbavę Dzūkijos miškus lig Čepkelių ir viso pietinio Lietuvos pakraščio.
ASTĖ. Ai, ai, kaip negražu, ponai! Vėluojam kaip nedrausmingi mokinukai.
VIDINIS. Atsiprašom. Pati kalta, Aste. Užkliuvom už tavo atneštos spaudos.
TOMAS. Būna ir blogiau. Man irgi norėjosi atidėti vaidinimą dienai kitai. Pasirodo, yra dalykų, kurie labai raiškiai nušvinta, jei tik nepatingi susikaupti ir pabandyti atsiminti. Tai, turbūt, pradedam, a? Regis, nieko neužmiršom. Ponas Ypata yra, ponia Citata su panele Asta čia. Vidinis su Pranu irgi pagaliau atsirado. Įskaičiuojant mane - visas karietos ekipažas. Bet dabar jis skaitlingas, o tuomet...
- O! Jau važiuoja. Žiūrėkite dešiniau, ponai. Marcinkonių keliu.
- Karieta? Iš išvaizdos panaši į mūsiškę.
TOMAS. Taip, ponai. Tai mūsiškės prototipas. Ją, regis, pavyko atkurti, bet kaip, kokiu būdu - šito jau negalėčiau pasakyti. Erdvėje nebuvo sunku sukurti žiemos peizažą. Ir būtent tą, turėtą tų metų sausio viduryje, kuomet pirmą kartą išvažiavome.
AŠ. Girdite? Igaga! Iš žvengimo pažįstu.
TOMAS. Išklausykite, išgirskite, ponai, bent porą mano žodžių. Neapsirinku atsimindamas, kad pirmi priekaištai radijo karietai buvo geravaliai: kodėl ne lingė ar vežėčios, brička ar bričkelė?
AŠ. Buvo ir toks - kodėl ne vežimas? Pagaliau žiema gi. Tai kodėl ne rogės ar važis? Atsakydavom - turim, ką turim. Karietą.
TOMAS. Priekaištauta ir dėl to, kad į karietą pakinkyta kumelė. Esą, kodėl?
AŠ. Sakydavom vėlgi panašiai. Turime, ką turime. Prisimenu, pirkome ją Kumelionyse. Tiesa, dabar jau Kurmelionys, o Kumelionys - tik prisiminimuose.
TOMAS. Matyt, kažkada ten žmonės mylėjo kumelę. Gal todėl, kad turėdami ją, galėjo tikėtis ir greito ristūno, ir kovos žirgo, ir paprasčiausiai darbinio arklio.
Taip kalbėjome, kol iš atidardančios karietos per Tomo erdvę nuvilnijo daina, privertusi suklusti ir patikėti, kad palikdami savą laiką, nusikėlėme į praėjusį. Dainos žodžiai aiškūs lyg juos skaitytume iš popieriaus. O melodija irgi pažįstama, kad ne vienam pračiaupdavo lūpas dainuoti.
Stebis stebis nemunėliai -
Kas gi čia yra?
Trepsi žirgo pasagėlės,
Girgžda karieta.
Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos.
Šimtą metų, šimtą metų -
Visą amžių Lietuvos.
ASTĖ. Betgi pažiūrėkite, žmonės, kaip gražiai atrodo Igaga! Galva karališkai aukštai pakelta, karčiai krenta, uodega išriesta kaip paukščio sparnas. O kojos... Oi, kokios jos miklios! Nagi pažiūrėkit! Akių negaliu atitraukti!
Senis švilpauja botagą,
Timpsi vadeles,
Dantyse pypkelė dega,
Pusto liepsneles.
Išgirdus dainuojant, bergždžias reikalas tikėti, kad galima ką nors sudominti pasakojimais. Bet taip neatrodė Tomui Man - irgi. Gal dėl priežasties, kad pasijutome esą tos praeities įvykių dalyviai.
TOMAS: Prisimenu, kad vežėjas, kviesdamas mane į karietą, apie priekaištus nekalbėjo. Vis gyrė. Girdi, Tomai, visas Vilnius ir bent pusė Amerikos lietuvių žino, kad tai ne karieta, o tiesiog stebuklas. O tu, esą, Tomai, lyg vienuolyne būtumei uždarytas - dar spardaisi, dar neapsisprendi, važiuoti ar ne. Prisimeni, vežėjau? Juk taip kalbėjai? Ir barei. Girdi, užteks dvejoti, sėsk karieton ir, aida! - važiuosim. Ne mūsų kaltė, kad palikti be reklamos ir kad, pasak pono Antano Terlecko, “visos politinės jėgos Seime be žodžių susitarė slėpti tiesą nuo kasdien apgaudinėjamos tautos”. Matyt, jautė ir Seimas, kad Radijo karieta jam neparanki.
Klausiausi Tomo ir žinojau, kad kalba prieš nemažai metų sakytais žodžiais. Tačiau iš tikrųjų karietos pradžia ankstesnė - kai jos dar nebuvo. Ji važinėjo ir girgždėjo tik galvoje. Tai buvo svajonė, kurios nepasisekė išlaikyti paslaptyje. Vaikščiodamas po Vilnių ir sutikęs pažįstamus ir net nepažįstamus, vis pasigirdavau: aš turiu karietą. Jūs tik pažiūrėkite, kokia ji nuostabi! Ir atsitiko nuostabus dalykas - žmonės patikėjo. O patikėję, nebuvo abejingi ir stengėsi padėti.
Trepsi žirgo kanopulės,
Girgžda karieta.
Ar, vežėjau, pasigėrei,
Ar širdis jauna...
Važiavimas buvo linksmas, nuotaikingas ir, žiūrint iš šiapus upės, atrodė, kad karieta nežino, jog kelias pasibaigia neprivažiavus jos. Visi buvome smagūs, nuteikti linksmo karietos važiavimo. Net ir ponas Ypata dainos priedainiu labai neblogai talkino gerai nuotaikai - jo balsas sodrus, jaunas, labai atitolęs nuo išvaizdos, kurioje gūžėsi nemažai metų. Bet staiga šurmulys šiapus upės pritilo. Igaga minutėlei stabtelėjusi prie upes kranto, tuoj pat ryžtingai su karieta įšoko į jos tėkmę, aukštai viršum savo nugaros ir karietos pakėlusi purslais vandenį ir kinkinys įstrižai upės plaukė į mūsų krantą.
- To dar nebuvo, - pasakė sunerimęs Tomas...
- Tikrai, kad to dar nebuvo. Igaga, kas su tavimi atsitiko? Kas tau protą sumaišė?, - sumaliau žodžius, bet baimė pradėjo tirpti. Kinkinys yrėsi greitai ir po keleto minučių Igaga įsikibo kojomis į aukštoką krantą ir, ištraukus karietą iš vandens, sustojo, galingai suvirpino kūną, nutaškė nuo savęs vandenį ir buvo laiminga, kad sugebėjo padaryti neįtikėtiną triuką.
- Yhaha, - sužvengė.
TOMAS. Ponai, atsiprašau! Scenarijus ne tas. Aiškiai ne tas! - atsikratęs nuostabos, pašoko kaip įgeltas Tomas. - Kažkas koją pakišo! Paniekinti sumanė! Ne! Ne! Scenarijus ne tas!..
Komentarai
Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis
Moderatorius (-ė): Cieksas Žalbungis
Sukurta: 2008-11-05 00:13:00
čia scenarijui kojos nepakiši ... :-)
Vartotojas (-a): giedrex26
Sukurta: 2008-11-04 21:23:42
Trepsi žirgo kanopulės,
Girgžda karieta.
Ar, vežėjau, pasigėrei,
Ar širdis jauna...
...Pražiugino mane Karietos varpeliai, O DAR LABIAU vežėjo švilpavimas ir ta puiki senobinė nuotaika kūrinyje...kaip gera čia paviešėti, ačiū, Pelėda...
Anonimas
Sukurta: 2008-11-04 03:12:46
...gera pakeliauti šioje erdvėje. Ir scenarijus gyvenimo padiktuotas...tas, tikrai tas...