Paskutinis Gogeno paveikslas

Šią istoriją man papasakojo mano mokytojas, kuris mokė piešti. Jis visada kartodavo, kad reikia piešti taip, lyg paveikslas būtų tikrovė, o tikrovė – paveikslas, tad nežinau, kiek šioje istorijoje tiesos, o kiek melo - spręskite jūs patys.

   Jis padėjo teptuką į šalį ir užsikosėjo.
   – Prakeikta liga nuvarys mane į kapus, – tarstelėjo, sėsdamasis į pintą krėslą ir žvilgsnį nukreipdamas į jūrą,  matomą tolumoj už kaimelio. – Viskas, – gurkštelėjo šalto limonado, – daugiau jokių paveikslų.
   Gogenas paėmė ką tik baigtą piešti paveikslą ir pakabino ant sienos tarp kitų. Šalia kabėjo daugybė nuogų moterų nuotraukų. Jis žvelgė į sieną ir šyptelėjo, palingavo galvą ir vėl klestelėjo į krėslą.
   – Juk tai Lau-Rata... – pasigirdo šnabždesys nuo durų angos. Tarpduryje stovėjo senis, kaimelio vyriausiasis. Jis spoksojo į šviežiai nutapytą paveikslą, keistai sukryžiavęs pirštus. Dailininkas pažino šį gestą – tai apsisaugojimas nuo blogos akies.
   – Kas ta Lau-Rata, seni? – Gogenas klausiamai sužiuro į Kimkimą.
   – Tai laumė, keliaujanti po salas. – Senis daugiau nepratarė nė žodžio ir dingo taip pat tyliai, kaip ir buvo atėjęs.
   Gogenas sužiuro į savo paskutinį darbą. „Moteris kaip moteris: trumpi juodi plaukai, mažomis garbanėlėmis susisukę aplink mažas ausis, aukšta kakta ir didelės išraiškingos akys, šiek tiek išsišovę žandikauliai ir duobutė smakre, o lūpų kampučiai pakilę kiek į viršų – juk ironiškai žvelgia į pasaulį. Kurgi tas laumiškumas? Tamsioje odoje?..“ – spėliojo jis.
   Gogenas jautėsi vis labiau ligotas, todėl dažniau tūnodavo savo trobelėje vienui vienas tarp paveikslais ir nuotraukomis nukabinėtų sienų. Kai jis eidavo pro savo paskutinį paveikslą, visada apimdavo keistas jausmas – lyg kas atidžiai jį stebėtų, tačiau kad ir kaip greitai stengdavosi atsigręžti, nieko, išskyrus paveikslą, nepamatydavo.
   Vieną šiltą vakarą Gogenas sėdėjo savo mėgstamame pintame krėsle ir žvelgė į jūros tolumas. Jautė, kaip atsėlina miegas. Jį pamažu apėmė tokia būsena, kai nelabai suvoki, kur esi, ar jau sapne, ar dar realybėje. Rodės, juto švelnias rankas ant pečių, karštą alsavimą ir aistringą bučinį.
   Pabudo ryte žvalut žvalutėlis. Jautėsi puikiai ir atrodė, jog liga pasitraukė. Gogenas bandė prisiminti, kas nutiko naktį, tačiau atmintyje žiojėjo praraja. Jis dar šiek tiek parymojo krėsle, tada atsistojo ir greitu žingsniu išėjo į kaimą. Jam reikėjo moters.
   Tai truko savaitę. Kiekvieną naktį sulaukdavo sapno viešnios, o ryte iškeliaudavo ieškoti moters. Ligos požymiai nyko, Gogenas švytėjo. Kai pažvelgdavo į laumę paveiksle, jam atrodydavo, kad ir ji švyti vis jaunėdama. „Nesąmonė“, – pasipurtė Gogenas ir patraukė į kaimą.
   Šįkart Kimkimas laukė jo kaimelio pakraštyje. Jis buvo niūrus kaip uraganas vidurvasary. Žvilgsnis nudelbtas į žemę, rankos sukryžiuotos ant krūtinės, kojų pirštai tai susigniauždavo, tai vėl išsitiesdavo. Dailininkas su užuojauta pažvelgė į senį.
   – Kas nutiko?
   – Lau-Rata apsigyveno saloje, – balsas skambėjo tyliau už tyliausią vėjelį.
   – Iš kur žinai?
   – Dingo penkios mergaitės ir du berniukai.
   – Hmm… Ką dabar daryti? Kaip jos atsikratyti?
   Senis pažvelgė tiesiai Gogenui į akis ir tik lūpomis ištarė:
   – Tai tu man pasakyk!
   Po pokalbio su Kimkimu Gogenas užsidarė savo trobelėje. Jis vėl sėdėjo savo pintame krėsle, o priešais atremtas į stalo koją stovėjo paskutinis paveikslas. Artėjo vakaras.
   Staiga pasigirdo plyštančios drobės garsas. Dailininkas pramerkė akis. Iš tamsios pastalės į jį tiesėsi blyškios rankos. Jam užkando žadą. Drebulys apėmė visą kūną, Gogenas bijojo išvysti akis tos, kuri lindėjo paveiksle. Dailininkas išsigando savo darbo vaisiaus. Staigiai pašokęs, išsitraukė iš kišenės dėžutę degtukų ir  vieną jų brūkštelėjo. Pasirodžius liepsnai iš paveikslo pasigirdo nevilties riaumojimas. Gogenas padegė visą dėžutę ir šveitė ją į paveikslą, o pats pasuko durų link. Tarpduryje nesusilaikė ir atsigręžė – paveikslas jau degė, jame rangėsi neįsivaizduojami pavidalai: moteris, vyras, neaiškus gyvis, viskas kartu. Ne vaizdas labiausiai gąsdino Gogeną, bet sklindantis iš paveikslo balsas, kartojantis dailininko vardą.
   – Gogenai, – pasigirdo mažos mergaitės balsas.
   – Gogenai! – suklykė berniukas.
   – Gogenai… – gundančiai sušnibždėjo moteris.
   Daugiau jis nesiklausė, išbėgo laukan ir griuvo į smėlį.
        

Vietiniai pasakoja, kad namas degė visą naktį. Balsai bei klyksmai varė iš proto visą kaimelį ir niekas nedrįso iškelti kojos iš namų. Dar kalba, kad ryte rado Gogeną negyvą, gulintį netoli ant smėlio. O dar sako, kad namas sudegė iki pamatų, tačiau ugnis nepalietė nė vieno paveikslo, išskyrus tą, paskutinįjį.
Barabas

2013-01-17 16:33:06

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Rykštė

Sukurta: 2013-01-20 14:31:51

Ar tik ne tekstas iš seno konkurso? Jei ir ne, prisiminiau tą konkursą ir smagu kažkaip pasidarė :) Seni geri laikai.

Vartotojas (-a): kvinta

Sukurta: 2013-01-18 21:04:46

Štai, pagaliau ir pasiuvo žydas kelnes, kurių aštuonias dienas, padieniui, vis vaikščiojo matuotis užsakęs tas kelnes žmogelis. Apsilankius klientui pas žydą aštuntą dieną kelnių pasiimt, žydas-siuvėjas, (tokios tautybės buvo tas siuvėjas), padavė klientui jau pasiūtas ir išprosintas anglimi kūrenamu lygintuvu, jo užsakytas kelnes, kad pastarasis jas užsivilktų ir patikrintų, ar viskas gerai. Klijantui žiūrint į savo atvaizdą, ir besidžiaugiant puikiu švariu siuvėjo darbu, žydas pasakė tų pasiūtų kelnių kainą, (kelnės gulė labai gražiai, kaip ledas) žmogelis, pliaukštelėjęs rankomis ore, lyg kokį mašalą gaudydamas, net aiktelėjo; bet žydas ramiai laukė kada žmogiukas atsiskaitys už kelnes nepratardamas daugiau nei žodžio. Tada klientas, žiūrėdamas į savo atspindį veidrodyje, prabilo:
– Tu tik paklausyk, net Dievas pasaulį sukūrė per šešias dienas, septintą – ilsėjosi, o tu tas vienas kelnes siuvai ištisas aštuonias, ir dar šitiek brangiai sumokėti už jas prašai.
– Taip taip, Dievas per šešias dienas sutvėrė pasaulį, o septintą – ilsėjosi, bet tu tik pažiūrėk, koksai tas pasaulis, ir kokios kelnės, – mosteldamas ranka veidrodin, priešais kurį stovėjo klientas su naujomis kelnėmis, pasakė žydas.
-
Dievas sutvėrė pasaulį, kaip dailininkas paveikslą, ir išėjo...
na, ar degs tas pasaulis pragare, ar ne?.. (jeigu vesti veikimo principo paralelę... pagal jūsų šią novelę. Šiaip tai, sakoma yra, nes tai tiesa, kad ugnis - apvalo. ir iš tikrųjų – visos bacilos žūva jei yra sudegintos – marai, visokios epidemijos ir palaikų deginimas po to (siaučiant epidemijai), apie tai ir liudija, kad ugnis - apvalo; Matyt paskutinis dailininko (jūsų tvėrėjo Gogeno - lyrinio herojaus gyvenančio novelėje) paveikslas buvo nešvarus, o va visi kiti - švarūs, tai tie švarūs ir nesudegė, nebuvo kam degt, nebuvo ką ugniai valyt...(metaforos rakte žinoma.)

pasakojimas įdomus, (tokie pasakojimai - panašūs, trumpuliai yra "ko nekalbėjo Konfucijus" knygoje), tai ir jūsų, šiek tiek paslaptingas, ir šiek tiek demoniškas, raganiškas, savo dvasioje, kaip kokio Gogolio. Tekstas lenfvai išlaiko dėmesį, kuria atmosferą, ir mano manymu jis tikrai daug puikesnis nei visi filosofinio pobūdžio kuriuos esate rašęs, iš viso kiek man teko jūsų tekstų (prozos) skaityti; BET, (pajuokausiu, bet kiekviename pajuokavime juk yra krislas - dalelė tiesos), tai gi, taip – Gogolio pasakojimai gyvi, įtraukentys, užburentys, nukeliantys į kitokius pasaulius - kitas realybes, bet jo mirtis jam buvo labai sunki; ir apskritai, sako, kad jis buvo palaidotas gyvas, ir jis to labai bijojo, nujautė, kad visi galvos kad jis mirė, o jis bus gyvas, ir jį palaidos gyvą... Rašykit rašykit, bet žiūrėkite, nepakliūkite berašydamas į demonų pasaulius realiai, kaip atsitiko su Gogoliu; Tačiau kokie jo pasakojimai... gyvi ir tikri.))