Ciklas

Aš sėdėjau paklusniai nusiteikęs ir žiūrėjau į vazos ornamentus. Prieš mano akis gulėjo tuščias popieriaus lapas ir pieštukas, nepriekaištingai nusmailinta galvute. Kairėje pastačiau stiklinę šviežio pieno. Pasirėmiau rankomis į skruostus ir ėmiau kalbėtis su savimi.
Dabar išgerk.
Kairiąją ranką patraukiau nuo veido ir ištiesiau stiklinės link. Nekankino troškulys, tačiau turėjau laimėti laiko pagalvoti, prieš imantis tolimesnių veiksmų.
Ko žiūri tiesiai? Ten niekuomet neišvysi prasmingų dalykų. Eik prie lango, atsiremk į medinę staktą ir stebėk vakarėjančią gatvę.
Padėjau ant stalo stiklinę ir pakilau. Pieštukas, pastumtas tuščio popieriaus lapo, suaimanavo ir pasirideno ties stalo kraštu.

Žiūrėjau pro langą, vėliau jį pravėriau. Kambaryje pasklido minkštas benzino kvapas. Burzgiančiose mašinose sėdėjo pavargę vairuotojai, stipriai laikydami vairą tarp dviejų rankų ir žvelgdami tiesiai.
Aš stovėjau nejudėdamas, lyg dekoruota sienos detalė, lyg akylus stebėtojas, laukiantis savo istorijos, kuri tikrai pasirodys, ir tuomet aš ją netikėtai pagrobsiu, įsigyvensiu ir niekuomet nepradingsiu.
Tai beprasmiška. Tai ne šiandienai. Sėskis.

Atsisėdau. Nejudėjau, laukiau tolimesnių nurodymų, tačiau įsiviešpatavo tyla. Nežinojau kaip elgtis, ką daryti ir ko norėti. Nudelbiau akis į popieriaus lapą. Jis vis buvo tuščias.
- Nagi?
Kambario erdvėje nuskambėjo mano balsas.
- Nagi, o kas toliau?
Niekas neatsiliepė. Pasijaučiau nejaukiai. Staiga atsistojau, priėjau prie žibalinės lempos ir ją užpūčiau. Dingau aklinoje tamsoje, tik mažas šviesos ruoželis, lyg viltis, pro užuolaidų plyšį veržėsi vidun, o aidintis žigulių pypsėjimas man priminė, jog šiandienoje išaušo vakarinio piko metas.
Sėdėjau tamsoje, iš virtuvės sklido monotoniškas šildytuvo kvėpavimo garsas, kaimynai žiūrėjo televizorių. Šame gyvenime nieko nevyksta.
Bejėgiškumo jausmas augo krūtinėje lyg pikžaizdė, apkrėsta maru. Istorijos negimė manyje, mano pasaulyje, - aš nebuvau istorija. Tik įkyrus žigulių griausmas priminė, jog aš dar ne po žemėmis, nors mane kloja klampi tamsos masė.

Atsidariau langą, pasijaučiau geriau. Popierius ir pieštukas gulėjo savo vietose, nebyliai, kaip ir kartoninės sienos, tikindamas, jog jis yra čia, niekur nedingęs, laukia mano prisilietimo ir tiki egzistuojančiomis istorijomis.
Sakau tau, čia tuščia it Sacharoje.
Žiūrėjau į pieštuką, tokį liūdną ir vienišą, bandydamas jį įtikinti, jog nieko nebus. Jis mane erzino, kaip ir aš jį, savo liūdnu buvimu, tarsi badydamas savo aštria smaige mano sąžinę, prašė paimti į rankas, ir rašyti, pasakyti jam ką nors.
Jaučiau, jog man nebe daug liko. O galbūt jau ir nieko, tik tuščia galva, tylūs namai ir beprasmiški motinos skambučiai. Tik „žigulių“ garsai manęs neužmiršo, įkyriai skverbdamiesi į mano minčių teritorijas.
Priėjau prie stalo. Perlaužiau pieštuką pusiau, lyg dvi istorijas, neparašytas ir neegzistuojančias. Dualus laikas, iki pamišimo, sustojęs, sustingęs, ėmė palėta kapsėti.
Žiūrėjau į tai, ką padariau. Kairėje popieriaus lapo pusėje stovėjo stiklinė pieno. Kaip nebylus įrodymas į mane nuo stalo žvelgė popierinė tuštuma.
Nuėjau į virtuvę. Pieno pakelis stovėjo vos kabindamas stalo atbrailą.
Pripildžiau stiklinę pieno, grįžau prie stalo ir pastačiau ją iš dešinės pusės. Į abi rankas paėmiau perlaužto pieštuko puseles, palinkau ties tuščio popieriaus lapu ir ėmiau rašyti.
Kaimynas įsijungė radiją, televizoriaus šnypštimas pamažu nutilo, lyg toldamas arba vis mažiau beegzistuodamas.
Nupiešiu žigulį, maniau, būsiu pirmasis piešiantis rašytojas, tačiau po geros valandos balto popieriaus fone mačiau senovinės vazos ornamentą, stovėjusios ramiai, it senstelėjusi ponia, tiesiai man prieš akis.
Dabar išgerk.
Žiūrėjau į dvi stiklines pieno ir abejojau. Laukiau kažko, kas man pasakytų, patartų, kurią stiklinę pasirinkti, tačiau kambaryje viešpatavo tyla. Tik „žigulio“ garsai praplėšdavo lango griaučius ir įvirsdavo beprasmiškon erdvėn. Ir mažytis mažytis, lyg viltis, tiesus šviesos pluoštelis veržėsi vidun, guldamas po mano kambario kojomis ir primindamas, jog rytoj, poryt ir visuomet išaus nauja, beprasmiška diena.

Ant stalo gulėjo tūkstančiais žodžių išmargintas popieriaus lapas, vis toks pat tuščias ir liūdnas.

Vaza stovėjo stalo gilumoje dar ilgai, kuomet mano bute apsigyveno kiti. Nežinau, ar jie sekė savo mintis kaip aš, ar pastebėjo betikslį pasaulio erdvės poveikį ir keistą laiko dualumą, tačiau esu tikras, jog žigulių garsai tirštomis popietėmis vargina ir juos.

O kurgi aš, mano siluetas ir istorija - jau niekas nežino.
Avoir

2010-03-06 23:50:45

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Rykštė

Sukurta: 2010-03-10 10:18:48

Sutinku su prieš tai buvusiomis pastabomis.

Man patiko tas detališkumas. Vietomis netgi sugebėjai sukurti tą atmosferą, kuri sklando aplink, skaitant Škėmą. O tai mano akimis - didžiulis pliusas. Tekstas nebūtinai turi būti greitas, veržlus ir vaizduoti kažin kokius veiksmus ar išgyvenimus. Tos detalės kartais dar geriau apbidūna jausenas.

Vartotojas (-a): pabiruogė

Sukurta: 2010-03-07 21:38:05

Oi,kaip dažnai nerašome,bet piešiame tekstus..Patiko autoriaus aprašomi veiksmai :-)

Vartotojas (-a): Raktažolė

Sukurta: 2010-03-07 19:16:58

Realistiškas. Palėta tarmiškai, keisčiau į iš lėto, nes tekstas ne tarmiškas. Detaliai vardijami veiksmai, jaučiamas nusivylimas, nuobodulys, bet kas iš to? Didelis dėmesys detalėms, bet per mažas esmei, kurią galima vienu ar keliais sakiniais nusakyti. Kam tada rašyti tokį ilgą tekstą? Ar tikrai skaitytojui svarbu žnoti visus veikėjo veiksmus?
Nepatiko pabaiga. Šabloniška ir skubota.
Kaip jis galėjo rašyti, jei iš tiesų piešė?:)
Pagrindinis pliusas - teksto vaizdingumas, prieš akis iškylantys paveikslai.

Anonimas

Sukurta: 2010-03-07 15:40:40

Stilius tobulintina. Per daug užsižaista su tuo pieštuku.

Prieš mano akis gulėjo tuščias popieriaus lapas ir pieštukas, nepriekaištingai nusmailinta galvute. >
Prieš mano akis gulėjo tuščias popieriaus lapas ir nepriekaištingai nusmailinta galvute pieštukas (galbūt taip geriau).

Sėkmės:)

Anonimas

Sukurta: 2010-03-07 10:42:48

Gerbiamas Autoriau. Kadangi prozoje susitiksime nuolat, norėčiau Jums atskleisti savo ydą - nepaprastai mėgstu pamokslauti, tačiau Jums nebūtina atsižvelgti į mano, kai kada gal ir neteisingas pastabas. Pasirinkite tik tai, kas Jums priimtina. O tie pamokslai bus po kiekvienu kūriniu.
Kas liečia konkrečiai šį darbą, pasigendu taupumo vartojant žodžius. Pvz:
\"Aš sėdėjau paklusniai nusiteikęs ir žiūrėjau į vazos ornamentus. Prieš mano akis gulėjo \" Antrame sakinyje panaudotas asmenvardis (mano) tikrai nėra reikalingas. Reikėtų apsieiti su kuo mažiau žodžių. Bent taip jau manė Ernestas Hemingvėjus. Kiek keistokas tas sėdėjimas paklusniai nusiteikus. Gal ir gerai, bet paklusnumą įsivaizduoju, kaip pasiruošimą metus viską skubėti kitam į pagalbą. Reikėtų pagalvoti, kas tiktų geriau. (Pasirideno) ar (nusirideno ), nes pasirideno man asocijuojasi po kažkuo. Vairą gal vertėtų laikyti rankose, bet ne tarp rankų. O štai čia loginė klaida. Herojus ką tik uždegė žibalinę lempą ir:
\"Dingau aklinoje tamsoje, tik mažas šviesos ruoželis, lyg viltis, pro užuolaidų plyšį veržėsi vidun...\" Šiuo atveju, (nes buvo aklinai tamsu), o taip būti negalėjo, nes ką tik buvo uždegta žibalinė lempa, tad joks šviesos ruoželis negalėjo skverbtis ir vidun pro užuolaidas. Galėjo būti tik priešingai. \" pikžaizdė, apkrėsta maru\" vertėtų pasidomėti, kas yra maras.
Tačiau neskaitant tų pastabų, matau labai vykusiai pateiktą kūrėjo kančią. Nuostabus epizodas su dviem puodelias pieno, pastatytais skirtingose tuščio lapo pusėse... ir laužomas bei į dvi dalis dalinamas pieštukas, įvardinant tai lyg būtų dalomos dvi istorijos, neparašytos ir neegzistuojančios. Ir rezultatas:
\"Ant stalo gulėjo tūkstančiais žodžių išmargintas popieriaus lapas, vis toks pat tuščias ir liūdnas.\" Tai negali nejaudini, nes dingo ir pati, turėjusi tapti Autoriaus siluetu, istorija. LIko tik skausmas. Ačiū Jums už gerą kūrinį

Vartotojas (-a): semema

Sukurta: 2010-03-07 09:22:16

rašote sklandžiai, tačiau apie ką

Vartotojas (-a): MoneLi

Sukurta: 2010-03-07 00:40:54

Senai rašyta novelė? Ar prikelti seni prisiminimai..? Ech tie žiguliai:) Man norėtųsi išmesti daug sakinių, kurie visame tekste nevaidina jokio vaidmens. Tarkim, jei tai būtų dienoraščio forma, smulkmeniški atpasakojimai tikrai netrukdytų, bet kadangi tai novelė - norėtųsi palikti tik reikšmingas detales. Iš pradžių maniau, kad aprašysite kūrybines kančias, bet vėliau pastebėjau, kad detalizavote tik aplinką, o ne konkrečius žmogaus išgyvenimus. Ir vis dėlto pradžiai priekaištų neturiu. Stiklinės pieno iš abiejų lapo pusių buvo kažkas tokio, kas užkabino ir gale, bet nors man ir patiko kaip jūs rašot, manau, kad reikėtų tekste labiau išgrynint pagrindinę mintį. Lauksiu jūsų kitų kūrinių;)

Vartotojas (-a): Maybe

Sukurta: 2010-03-07 00:36:57

mmm... išsikalbėjimas... lyg nieko ir neįvyko,bet... autoriaus išsipasakojimas verčia susimąstyt - dualumas,galbūt...
lyg aktorius scenoj,o salė tuščia,vaidinti privaloma,o dėl ko?kam?sau?kokiu tikslu? ir gyvenimas tampa scena,supantys daiktai,net garsai - kartu vaidinanti trupė,scenarijus expromtu...
spaudžiu dešinę :)

Anonimas

Sukurta: 2010-03-07 00:31:22

Nenuobodžiai ir pakankamai sklandžiai.