Fantastikos ir fantastikos mėgėjų judėjimo istorija Žemaitijoje (7)

Santrauka:
Apie 1989 m. su nedideliais nuokrypiais į kitus metus.
Dar 1988 m. P.Jankauskas pradėjo rašyti savo vieną geriausiųjų kūrinių - ciklą \"Mėlynieji veidai\" (jį sudaro apysakos \"Zemlianistas\", \"Vilko kauksmas\" ir \"Eksprindžis\"). Ją rašydamas autorius ne kartą naudojosi savo nubraižytais fantastlapiais. Pats, kurdamas \"Mes ne dievai\" taipogi buvau sudaręs aprašomo pasaulio žemėlapius, tam, kad aiškiau pavaizduočiau kūrinio veiksmo vietą. Be to, tuos fantastinius žemėlapius braižiau ir su ta intencija, kad jie kūrinio publikavimo atveju taip pat bus spausdinami.
Tęsiant šios istorijos intarpą apie literatūrinius kūrinių ryšį su kartografine fantastika, galima paminėti ir kitus tekstus \"Fajetų\" klubo priešistorėje.
1984 metais, kai mėginau sukurti savo pirmajį fantastinį vaizdelį, nusipiešiau fantastinio pasaulio, kurį ketino tyrinėti ateities astronautai, žemėlapį. 1986 m. P.Jankauskas kurdamas savo \"Galingoji Tonkija\" irgi piešė fantastlapius. Tų pačių metų vasarą, kai buvo rašomas \"Nuotykiai Teodoroje\" (toks bendras to fantastinio projekto pavadinimas) taip pat prireikė žemėlapių. Kuriant anksčiau minėtą \"žulvernistinę\" rašliavą, sudaryti įvairūs salų žemėlapiai. Kai kūriau istoriją \"Paslaptingoji Dema\" (1987 - 1991 m., didesnė dalis parašyta 1987 m.) naudojausi 1986 m. sukurtu dideliu fantastiniu žemėlapiu \"Maradlapis\". Be keistų žemėlapių neapsiėjau ir rašydamas apsakymą \"Penkios savaitės Lagroje\" (1987). Teko girdėti, kad P.Jankauskas, rašydamas \"Mėlynveidė mergička\", kurią sudarė net 4 dalys, taip pat neapsiėjo be kartografinės fantastikos. Kuriant bendrus, kolektyvinius kūrinius, tokius kaip \"Žmogus gamtos tvarinys\", taipogi prireikė fantastlapių, kurie savotiškai padėjo orientuotis rašant ilgą kūrinį...
Grįžtant į 1989 m. visų pirma apžvelgsiu ką dar parašėme ir kokie įvykiai buvo svarbiausi.
Bene ryškiausi to meto reiškiniai - naujų kūrinių gausa, fantastinių pavadinimų konkurso sumanymas, dalyvavimas fantastinių apsakymų konkurse \"Dorado\" ir kita.
Tuo metu iki metų pabaigos vis dar buvome labai susidomėję atsiunčiamais \"InfoSFeros\" numeriais. Jau ir pats rašiau laiškus į to leidinio redakciją. Pirmąkart tame leidinyje mano mintys spausdintos tų metų vasarą.
Kas vyko vėliau? P.Jankauskas toliau kūrė savo \"Mėlynveidė mergičką\", o aš suraičiau alternatyviame pasaulyje besirutuliojančią istoriją \"Blizgančio cilindro paslaptis\". Alternatyvių istorijų mūsuose būta ir daugiau, tiesa, rašytų vėlesniais laikais. Bet apie tai paminėsiu tik paskesnėse pasakojimo skyriuose.
Vasaros pabaigoje kilo daug minčių fantastiniams tekstams. Parašiau kelis apsakymus \"Dorado\" konkursui: \"Zemlianistų klausimas\", \"Paslaptingos mirtys arba dingęs laivas\", \"Nesusipratimas. Epsilonijos planeta\", \"Grenlano spąstai\" ir \"Embleitorinas\". Tik pora kūrinių labiau pasisekė. Petras Jankauskas taipogi rašė kelis neilgus kūrinius, tačiau į jokį konkursą tais metais nesiuntė.
Bene svarbiausias įvykis tų metų rudenį - nuo 1989 10 15 d. pradėtas organizuoti kuklus, tačiau neįprastas fantastinio pavadinimo konkursas, kurio sumanymo iniciatoriai buvo Petras bei aš. To konkurso esmė - išrinkti pačius originaliausius, savo prasmę turinčius pavadinimus ir sudaryti jų sąrašą - topą. Jau ir anksčiau patys mėginome kažką panašaus padaryti, tačiau metyt nebuvome tam dar pribrendę. Todėl tik 1989 m. ta idėja prigijo.
Nuo tų metų iki 1992 m. gegužės tas konkursas vyko kas savaitę ir reguliariai. Be to, kiekvieno mėnesio pabaigoje buvo susumuojami mėnesio rezultatai ir vėlgi sudaromas specialus topas \"Mėnesio pavadinimai\". Pažymėtina, kad buvo ir kitomis progomis organizuotų panašių konkursų - rinkimų.
Paprastai per 1989 - 1993 m. buvo renkami 5 geriausi pavadinimai. Išimtys - jau minėti mėnesio pavadinimo rinkimai bei kitomis progomis organizuoti panašūs konkursai, kuriuose išrinktųjų sąrašai buvo ilgesni. 1989 - 1995 m. \"Pavadinimo\" konkurso organizatoriai buvome tik du. Nuo 1991 m. į sumanymą aktyviai įsijungė ir Žaneta Gasytė. Vėlesniais laikais pavadinimus padėjo rinkti ir Šaukėnuose (Kelmės raj.) gyvenęs Saulius Budinas (1992 - 1993 m.) bei Jonaviškis Aivaras Tamulaitis (1995 m.). Ilgą laiką to konkurso taisyklės nebuvo užrašytos. Tik 1991 gegužės 4 - 5 d. jos buvo užrašytos. Vėliau tos taisyklės ne kartą koreguotos, atsižvelgiant į to laikmečio aktualijas, esamą situaciją.
Nuo 1989 iki daugmaž 1998 m. konkurso rezultatus susumuodavo tik du asmenys - Petras Jankauskas ir aš. Paskui prisidėjo Žaneta Gasytė. Beje, aš ir ji nuo 1998 iki 2003 vieni sudarinėjom fantastinių pavadinimų top sąrašus, tol, kol tas konkursas galutinai nugeso.
Apie konkursą dar ne kartą užsiminsiu, pasakodamas apie konkrečių metų įvykius.
Rudenį su Petru dar kartą pamėginome rašyti bendrą kūrinį, dar žinomą \"Griafongo\" pavadinimu. Buvo nubraižyti keli detalūs fantastiniai žemėlapiai, parašyta trumpa bet aiškiai išdėstyta sumanyto pasaulio geografija, o piešiniai turėjo iliustruoti taip ir neužbaigtą sumanymą. Šias kūrinys jau priskirtinas prie kartografinės fantastikos, nes pastarajį sudaro fantastiniai žemėlapiai, piešiniai ir paaiškinimai, geografija bei literatūrinis tekstas - deja, taip ir nebaigtas fantastinis romanas...
Individualūs projektai buvo kur kas išbaigtesni ir brandesni. Petras rudenį rašė \"Legenda apie ąžuolą\" - fentezi žanrui artimas šio fantasto kūrinys, \"Kalnų labirintai\" - fantastinė apysaka. Kažkurį mėnesį Petras Jankauskas rašė fantastinį apsakymą \"Keistuolis\". Tuo tarpu pagimdžiau kelis sausokus kūrinius: \"Atsitikimą Lane\" ir \"Bėgantį šešėlį\".
Iki metų galo nekantriai laukdavome naujų \"InfoSFeros\" numerių, kurie dažniausiai pasirodydavo kas mėnesį, žaidėme įvairius keistus žaidimus, paraleliai braižėme savo didžiausius fantastinius žemėlapius.

Bus dar
Tikras Dearnis

2007-09-24 00:57:51

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): žuvėdra

Sukurta: 2007-09-24 14:27:40

Kad tokių įdomių straipsniuku būtų daugiau. Ačiū.

Vartotojas (-a): Tikras Dearnis

Sukurta: 2007-09-24 12:33:35

Nepasakyčiau kad tie "savi pasauliai" yra idealūs. Pats asmeniškai tikrai nelabai norėčiau juose apsigyventi, na nebent tik paatostogauti :) Tai kūryba, ne bėgimas.