Kūrinys apie utopiją

Santrauka:
Čia yra mano bandymas rašyti socialinę fantastiką, parašykit, ką manote apie šioje ištraukoje vaizduojamus dalykus, kaip juos suprantate?
.

Biochemijos kontrolinis. Šviesa krenta pro langą ant mano lapo. Negerai, kažkas negerai. Bandau susikaupti ir galvoti apie baltymų frakcijas. Jei ir išeitų, nežinau, ką sugalvočiau - vakar nieko taip ir neišmokau. Tik šešias valandas sėdėjau ir mąsčiau, jog reikia mokytis.

Dar ta tyla. Negaliu jos pakęsti, ypač per kontrolinius. O šis kontrolinis lemiamas. Šį kartą mano nuomonė dėl lemiamumo sutampa su mokyklos nuomone. Jei neišlaikysiu, mane išmes.

Žiūriu pro langą, saulė šviečia pernelyg ryškiai. Tyla.

- Liko valanda, - primena viena iš prižiūrėtojų.

Bandau rasti mintyse valandos prasmę, atsiminti, kiek ji trunka. Veltui. Šis kontrolinis turbūt baigsis taip pat netikėtai kaip ir visi kiti.

Tylos reikšmė pasiekia maksimumą. Nebegaliu ištverti. Įkišu ranką kuprinėn, užgriebiu grotuvą. Išpainioju ausines, kišu jas ausin.

- Kas čia per aparatūra? - išgirstu.
Šalia manęs stovi viena iš prižiūrėtojų.
- Čia yra mp3 grotuvas, - sakau.
- Tu mus laikai kvaileliais? - klausia ji.
- Ne.
Tiksliai neaišku, kas tie "mes", bet žinau, kad jos rūšies žmonės šį žodį dažnai vartoja vietoje "aš". Bet kuriuo atveju mano atsakymas teisingas, nes nelaikau kvaileliais nei jos, nei ko nors kito.
- Tučtuojau išsiimk ausines! Negi tau reikia aiškiai pasakyti?

Tada pagaliau suvokiu, jog klausimai "Kas čia per aparatūra?" ir "Tu mus laikai kvaileliais?" reiškė tik pageidavimą, kad būčiau be ausinių. Man pasidaro juokinga, įsivaizduoju savo naują apsakymą, kurio herojus bendraudamas su žmonėmis sakydavo visiškai atsitiktinius sakinius ir reikšdavo pasipiktinimą, jeigu pašnekovai jo nesuprasdavo.

- Užteks juoktis. Prašau nusiimti ausines ir rašyti.
- Aš nenusiimsiu! - sakau greit ir bandau ramiai paaiškinti. - Nenoriu girdėti tylos. Ji skaudina mane iki pat širdies gelmių.
- Ne. Kaip gali trukdyti tyla? Aš suprantu, kai kurie iš jūsų, - ji pabrėžia "jūsų", - negali pakęsti garsų. Bet tyla?
- Aš tikrai nenusiimsiu, - sakau tvardydamasi, kad neimčiau rėkti. Mano rėkimas trukdytų daugumai čia rašančių.

Ateina ir kita prižiūrėtoja.
- Ir man neaišku, kokios problemos dėl tylos?
- Aš nenoriu, kad čia būtų tylu. Man nepatinka būti tylioje patalpoje ne vienai.
- Nesuprantu, kaip gali nepatikti tyla?

Aš nebegaliu aiškinti, tokie žmonės nesupranta paaiškinimų. Net geriausiai užsimaskavęs jų rasės atstovas anksčiau ar vėliau išsiduotų pradėjęs klausinėti "kaip tu gali" ar "kaip tu negali". Jie turbūt gimė su šituo klausimu savo galvoje. Nebežinau, ką man daryti, jos stovi šalia ir bando sukelti man įtampą, ir žinokit, joms labai sekasi. Todėl tiesiog atsistoju, pasiimu kuprinę ir išbėgu lauk. Dar užtrenkiu duris taip, kad visoje mokykloje nuskamba.

Jaučiu susierzinimą. Viduje žinau, jog reikėtų nusiraminti, bet nenoriu nusiraminti. Galvoju, kokios jos šlykščios. Nelogiška taip galvoti, tai išankstinė nuomonė, susidaryta tik iš vieno stebėjimo. Išankstinę nuomonę būdinga turėti jų rasei, ne mano. Jos dabar tikrai turi nuomonę apie mane. Gal netgi kiekviena iš jų turi po nuomonę, nors mažai tikėtina. Dažniausiai tokie asmenys, būdami kartu, gali turėti tik vieną nuomonę.

Aš juokiuosi.

Aš kandu sau į ranką. Baudžiu save už rasizmą. Nėra jokių "aš" ir "jie", yra tik žmonės, žmonės. Pasakymas "jie" yra pirmas žingsnis į rasizmą. Kitas žingsnis būtų, jeigu sugalvočiau "jiems" pavadinimą. Tolimesnių rasizmo etapų geriau neįsivaizduoti.

Reikia apsiraminti. Einu į pramogų kompleksą. Koridoriai tušti, vyksta pamokos. Svarstau, kurį skyrių pasirinkti - vienatvės ar bendravimo. Blogai jaučiuosi, nenoriu būti viena. Aš esu ekstravertė. Minusas, suteikiantis man panašumo į ... (kandu sau į ranką).

Bendrasis skyrius iš pradžių atrodo tuščias. Paskui pastebiu nepažįstamą tipą. Jis supasi ant sūpynių. Einu prie jo.

- Labas, - sakau.
"Labas" yra simbolis, sutartinis žodis, reiškiantis pokalbio pradžią. Kai kurie žmonės nesupranta simbolių. Turbūt mano pašnekovas yra iš tokių, nes nereaguoja į mane.
- Žinai, dėl ko aš čia dabar? - sakau.
- Kuo? - klausia jis.
- Iš tiesų aš turėčiau sėdėti kabinete ir rašyti kontrolinį. Bet įvyko nesusipratimas, kuris sukėlė man susierzinimą.
- Tu praleidai daiktavardį. Niekuomet nepraleidinėk daiktavardžių. Jeigu tu praleidi daiktavardį, negaliu suprasti, ką turi omenyje. Tu turi rašyti kontrolinį - bet neaišku, ką. Kontrolinį šūvį? Kontrolinį patikrinimą?
- Kontrolinį darbą.
- Kas atsitiko, kai tu rašei kontrolinį darbą?
- Ten buvo prižiūrėtojos, jos neleido man klausytis muzikos per ausines. Todėl aš tiesiog išėjau.
- Ką jos tau sakė?
- Jos man uždavė klausimų, į kuriuos negalėjau atsakyti.
- Ar gali pateikti vieno iš šių klausimų pavyzdį?
- Jos klausė "Kaip tau gali trukdyti tyla?". Nelabai moku atsakyti į klausimus, prasidedančius "kaip tu gali".
- Jos turbūt priklauso šunų šeimai! - sako jis. - Manau, kad tokiems žmonėms turi būti uždrausta dirbti bet kokioje valdžioje.
- Kam priklauso?
- Šunų šeimai.

Aš imu juoktis. Pasiteirauju, kas ta šunų šeima, nors jau numanau.

- Šunų šeima. Ar jų kalbėjimas tau neprimena šunų lojimo? Toks pat agresyvus. Ar jų elgesys tau neprimena šunų elgesio? Jie nesupranta, kas vyksta, bet vis tiek nori įsikišti. Pasiduoda dresūrai. Vizgina uodegą tiems, kurie duoda gardų kąsnį.
- O kodėl šeima?
- Nes jie neegzistuoja po vieną!

Aš juokiuosi, paskui surimtėju ir paaiškinu, jog tai yra tikrų tikriausias rasizmas, tai, kuo mes čia dabar užsiimame.
- Tada aš esu rasistas, - sako jis.
- Aš esu prieš rasizmą. Mes visi esame žmonės, ir mes, ir jie. Mes visi esame skirtingi.
- Mes esame skirtingi, jie yra vienodi. Pažinsi vieną - pažinsi visą... šeimą.
- Gal jie turi bendrą intelektą, - nesusilaikau.
- Intelektą, - pakartoja jis, nutaisęs skeptišką intonaciją. Aš vėl nesusilaikau ir imu juoktis.

- Na, jie kitokie, jų nervų sistema skiriasi, - sakau. - Bet tai nereiškia, jog kuri nors rasė yra geresnė ar blogesnė už kitą. Gal tu nebendravai su jais artimai, todėl negalėjai susidaryti tikslesnės nuomonės.
- Su jais neįmanoma bendrauti artimai. Aš užaugau tarp jų. Mano tėvai yra tokie. Ar tavo tėvai taip pat yra tokie?
Pagalvoju apie savo mamą.
- Jie tikrai ne tokie.
- Tai tau laimė.
Pagalvoju, ar tikrai man laimė. Ir, kad nukreipčiau pokalbį kita linkme, sakau:
- Šunų šeima.
Ir mes abu juokiamės.

- Koks tavo vardas? - klausia jis vėliau.
Pasakau jam, kad neturiu jokio.
- Ar tu neturi vardo? Kodėl tu neturi vardo?
- Nes mano mama negalvojo, kad jis man reikalingas. O įstatymų knygoje nėra parašyta, jog kiekvienas asmuo būtinai privalo turėti vardą.
- Matosi, kad tavo mama tikrai nepriklauso šunų šeimai, - sako jis.
Aš tyliu. Vėl reikia kąsti sau į ranką, nes pagalvojau kitą draudžiamą dalyką - juk skaudžių temų nėra. Jų būna tik tuomet, jei gyveni neteisingai.


(tęsinys paskui)
F5c_wZ3_414e_X5

2007-08-21 19:12:35

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Anonimas

Sukurta: 2007-09-28 21:36:26

kūrinys patiko. :) Nesutinku su kvinta. Mano nuomone, ne visi kūriniai turi turėti kažkokias įtikinamas aplinkybes (fantastika, tai ir yra kas išgalvota ir visai nesvarbu ar tuo patikės, ar ne - tai fantastika). Būtent savo savitumu šis kūrinys labai išsiskiria iš kitų: savo idėja, savo, sakyčiau, keistais ir "trenktais" herojais.
Tas, kad pržiūrėtojai taip vaizduojami man panašiau į mokytojų pašiepimą. Ir tai gerai! Nes skaityti tokį kūrinį kai kam įdomiau, negu istorinius veikalus su tikrais faktais.
Mano nuomone šis kūrinys "laisvalaikiui", kai nereikia kreipti dėmesio į tikroviškumus ir logiką.

Anonimas

Sukurta: 2007-08-30 13:34:40

Hahah... geras čia. Nenuobodu buvo.

Vartotojas (-a): Tikras Dearnis

Sukurta: 2007-08-22 22:03:51

Siužetas patrauklus, nors ir esama klaidelių. Kūrinys sudomino. Laukiu tęsinio.

Vartotojas (-a): F5c_wZ3_414e_X5

Sukurta: 2007-08-21 23:39:37

Na herojė vardo neturi todėl, kad jai nedavė mama. Galbūt ji jaučia dėl to nuoskaudą. Ir ji stengiasi gyventi teisingai ir laikytis savo vertybių (neturėti išankstinės nuomonės prieš žmones - rasizmas) , tačiau man atrodo, kad tai ją varžo.

Vartotojas (-a): fizrukė

Sukurta: 2007-08-21 22:23:17

Perskaičius kūrinį tikrąją utopiją matau tame, kad maištaujantis jaunas žmogus neturi vardo... nuo čia ir pradėkime konfliktą. Kas tai? Tai užsidarymas savo pasaulyje, labai ribotas bendravimas su tėvais. Nepažįstamas vaikinas yra artimesnis, jam galima atskleisti savo nuoskaudą, išsisakyti. "Šunų šeima" kas tai? Tai taisyklės, kurių nemėgsta jaunas žmogus. O kaip be taisyklių vairuoti mašiną? Gal laukais? Šis kūrinukas - tai jauno žmogaus išsakyta nuoskauda.
Rašyk, būtinai rašyk, aš Tave suprasiu. :) Dirbu su jaunimu, jau daug metų ir tuom džiaugiuosi, nes jis neduoda man pasenti, aš visuomet širdyje išlieku vaiku ir net kartais žaidžiu pagal jų taisykles, kad galėčiau mokytis kartu gyventi. Ši situacija su ausinukais gerai man pažįstama.

Vartotojas (-a): F5c_wZ3_414e_X5

Sukurta: 2007-08-21 21:36:11

kokį kontrolinį?

Vartotojas (-a): F5c_wZ3_414e_X5

Sukurta: 2007-08-21 21:04:29

Nežinau tiksliai apie atraminius taškus, bet spėju, pagrindinis dalykas čia yra rasizmas, pokalbis nėra svarbiausias dalykas

Vartotojas (-a): kvinta

Sukurta: 2007-08-21 20:40:12

Matai, kada yra kūrinys, jis visada turi kažkokius tai pagrindinius atraminius taškus, į kuriuos atsirėmęs autorius apverčia kūrinį ( varto idėją) tie taškai yra kaip motyvas ir argumentas, kurių dėka yra vystoma kūrinio pagrindinė mintis, ir jie turi būti įtikinami, organiški, kad skaitytojuj eitų gilintis ir tikėti dėstomomis mintimis; jei jie neįtikinami, visos filosofijos atrodys tik muilo burbulu. pokšt ir nėra.
Pasikartosiu, ką ir pasakiau pirmajame komentare: //Ta aplinkybė, kad taip atkakliai, reikšmingai ir dėmesingai, buvo susidomėta ir bandoma išsiaiškinti "kaip trukdo tyla?" duotuose aplinkybėse (rašomojo egzamino metu), yra labai neįtikinama, neorganiška, išgalvota, ir tolimesnio veiksmo posūkis, įvykiai, atrodo labai dirbtinai, netikrai, "pripūstas paistalų" ir tiek.//
Na jūs santraukoje klausiate ką skaitytojas mano apie tai kas čia rašoma, apie kūrinį, aš vienas iš skaitytojų pasakiau savo nuomonę ir tiek.
"parnešiau kibirą mėlynių uogų, visą naktį jas rinkau miške, ir žinai būčiau antrą pririnkusi, bet neturėjau jo paėmusi, įsivaizduoji kiek miške daug mėlynių, o laikraščiai rašo, kad šiemet ne mėlynių ir kitų gėrybių metas, kad sausros. tie žurnalistai jau visiškai "išnaglėjo". o čia per naktį, būčiau ir antrą pririnkus, bet kibiro antro nepasiėmiau.) Kūrinys apie žurnalistų paskalas pateikiamas, jog tai patikrinta informacija.; na va taip.
Aš jums nurodžiau priežąstį, kodėl kūrinys yra ne apie utopiją, o greičiau utopiškas, ir kodėl nebeina skaityti ir gilintis į tolimesnius, jame esančius bandymus filosofuoti. Gal jei būtų aplinkybės įtikinamos, gal ir visai įdomiai vartytumėte ir vystytumėte savo mintis apie utopiją, tačiau dabar jos neturi atraminio taško ir atrodo paistalais. Nuobodžiais.( tai tik mano nuomonė). Sėkmės jums.

Vartotojas (-a): F5c_wZ3_414e_X5

Sukurta: 2007-08-21 20:17:17

Man taip realybėj buvo nutikę keletą kartų :). prižiūrėtojoms gal buvo visi namie, tik jos pernelyg emocijomis vadovavosi

Vartotojas (-a): kvinta

Sukurta: 2007-08-21 20:13:05

Neorganiškas šiuo atveju reiškia išgalvotas, neįtikinamas, dirbtinis. Per egzaminus , ir tokius kuriuose yra PRIŽIŪRĖTOJAI, turintys konkrečią užduotį, toksai konfliktas ( tokioje eigoje)neįmanomas, nebent prižiūrėtojams " ne visi namie"
:)

Vartotojas (-a): F5c_wZ3_414e_X5

Sukurta: 2007-08-21 20:05:28

ką reiškia "neorganiškas" ?
Ar tai reiškia, kad neįmanomas toks konfliktas su prižiūrėtojomis per egzaminą dėl aparatūros ir tylos?

Vartotojas (-a): kvinta

Sukurta: 2007-08-21 20:01:06

Vos perskaičiau kūrinį iki galo. Ta aplinkybė, kad taip atkakliai, reikšmingai ir dėmesingai, buvo susidomėta ir bandoma išsiaiškinti "kaip trukdo tylą?" duotuose aplinkybėse (rašomojo egzamino metu), yra labai neįtikinama, neorganiška, išgalvota, ir tolimesnio veiksmo posūkis, įvykiai, atrodo labai dirbtinai, netikrai, "pripūstas paistalų" ir tiek. Jau nuo tos vietos kūrinys nebesiskaito - visiškai nebeįtraukia, ir nebedomina citata : "- Ne. Kaip gali trukdyti tyla? Aš suprantu, kai kurie iš jūsų, - ji pabrėžia "jūsų", - negali pakęsti garsų. Bet tyla?"
o ir iki tos vietos, klausimas jau neorganiškas; Būtų sakoma, "prašau padėti špargalkes ant stalo, ir jei reiks jus įspėti dar nors vieną kartą, turėsite palikti salę. Jūsų kontrolinis bus neužskaitytas ir net netikrinamas." Ar panašiai, jau ten viskas žlunga, kai prižiūrėtojai aiškinasi, ar tai aparatūra, ar jie yra laikomi kvaileliais, juk ten gali būti ir informacija - sufleris, ir t.t.;
na o kai dar pradeda aiškintis " kaip trukdo tyla?" - tai ši aplinkybė duotosiose yra visiška kūrinio " avarija" jis virsta utopišku kūriniu, o ne apie utopiją. (Ir tai nėra fantastikos elementas, tai neįtikinamos aplinkybės. Fantastika juk patikime, ir ji būna tuo įdomi, kad įtikina.)

:)