Domuko ruduo

.
     Močiutė sėdi ir mezga. „Tik-tak, tik-tak, tik-tak“, – šneka virbalai pritardami lietaus tipenimui už lango.
     – Pagaliau pavasaris, – murma ji panosėje. – Koks gi pavasaris be lietaus? – kilstelėjusi galvą žiūri į mane. – O kas po pavasario, Domuk?
     – Po to užaugs žolytė karvėms, – aiškinu.
     – Ne taip, vaikeli. Argi vėl pamiršai?
     Nuleidžiu akis. Geriau, kai nelyja – tada nėra pavasario, neauga žolė ir man nereikia nieko mokėti. Kol buvo šalta, čiuožinėjau nuo kalnelio ir čiulpiau varveklius, o močiutė vis kartojo, kad pavasarį jau reikės mokėti visas raideles. Bet nežinojau, kada ateis tas pavasaris. Girdėdavau, kad pirmiausia dings sniegas, užaugs žolė, po to karvės ją nuvalgys. O tada bus... „Rudenį eisi į mokyklą“, – kartoja močiutė. Nesuprantu, kam tas pavasaris, kam žolė – jei ji neaugtų, karvėms nereikėtų jos valgyti, o aš galėčiau nieko nelaukdamas eiti į mokyklą. Bet dar gi tos raidelės – pirmiausia reikia jas visas išmokti.
     – Vasara, Domuk. Atsimink – po pavasario būna vasara. O po vasaros?
     – Tada į mokyklą, – išpyškinu.
     – Į mokyklą, į mokyklą! – vaiposi Adelė. – Tokių dundukų nepriima į mokyklą!
     Prisiglaudžiu prie močiutės šiltos kojos ir žiopsau į tįstantį mezginį. Šiandien jis nesuprantamas – lygus ir pilkas. Anksčiau močiutė megzdavo spalvotai: raudona, mėlyna, žalsva, geltona. Išvertęs siūlų krepšį galėjau rasti visą vaivorykštę. „Domukas moka spalvų pavadinimus, – džiaugdavosi ji. – Turbūt todėl, kad mezgu raštuotus megztinius.“ Bet dabar nebegiria nei už spalvų mokėjimą, nei už sausą lovą rytais. „Tu jau didelis. Paskutinis pavasaris, kai riogsai dykas“, – pagrasina.
     Ir man tikrai baisu. Kai karvės nuės visą pievą, o Adelė suvalgys serbentus, kai išveš iš lauko duoną, tada reikės eiti. Aš taip bijau – pagalvok, jei pamiršiu nors vieną raidelę, visi iš manęs šaipysis kaip Adelė.
     – Lėkit vaikai po lietų pasitaškyti, – ragina mezgėja. – Greičiau augsit, gudresni būsit.
     Pašokę skuodžiame prie durų. Nustūmęs sesę čiumpu striukę. Būtinai turiu būti pirmas, nes lauke tik viena bala – jei Adelė pirmoji ją užims, liksiu stovėti ir žiūrėti, kaip ji plukdo savo laivelius. Susisagstęs suku apie kaklą šaliką, užsitempiu vilnones kojines, kišu kojas į batus.
     – Tavo batai vėl susipyko, – išsišiepia Adelė.
     Nusiaunu. Suku, suku ratu. Sustatęs vėl aunuosi, tik dabar raišteliai susimaizgė, pirštai pinasi.
     – Sysiu, – išstenu ir suspaudęs užtrauktuką nutūpčioju į vonią.
     – Domui kojos susipynė, – mekena sesė.
     „Tik palauk tu, Adeliuška neraliuota! Net neįsivaizduoji, kas tau bus rudenį, kai ir aš būsiu didelis.“
     Grįžtu į koridorių, atsisėdu ant suolo pasiruošęs autis, bet matau, kad batai išsivaikščiojo. Suglaudžiu nosis, suku, suku, keičiu vietomis: dabar jie draugauja, o dabar susipyko, išsiskyrė – arba atvirkščiai. Dar kartelį sukeičiu vietomis, vėl suspaudžiu, dabar jau teisingai, dabar tikrai turi būti gerai. Ištiesiu raištelius, suriečiu kilpas, kryžiuoju virš piršto, neriu po kitu, vėl į viršų – net Adelė to nesugeba.
     – Aš jau, – skelbiu pasiruošęs bėgti.
     Močiutė susmeigia į mezginį virbalus ir stenėdama pakyla.
     – Domukai, – pratrykšta. – Kur kairė?
     Keliu vieną rankytę, po to kitą, galiausiai sustingstu su abiem ore, kaip narsus kareivis.
     – Domo kairė per vidurį, – krykščia Adelė. – Ir snarglys po nosimi.
     – Morka tu, bulvė, ropė neraliuota! – suklykiu ir įsikimbu jai į veidą. – Kai užaugsiu, tada tu namie sėdėsi, o aš su Kantrimu eisiu į mokyklą, tada aš visus pieštukus turėsiu, o tu močiutei tik siūlus vyniosi, kol ji man megs megztinį! Ir tavo kuprinė bus mano, tu su maišiuku po kiemą vaikštinėsi. Ir aš Kantrimo šuns nebijosiu, ir kalakutas manęs nebepuls. Bet ant tavęs, Adeliuška, ant tavęs visi katinai sušoks ir nupešios tau šiuveliūrą!
     Pribėgusi mama atplėšia mane nuo sesės ir kratydama pastato ant kilimo.
     – Ar tu pasiutai?! Šitaip draskytis! – klykia. Jos veidas liūdnas. Kaskart, kai aš pasiuntu, ji nuliūsta, o po to mane baudžia. – Stok į kampą, jei savo vietos nežinai!
     Atsisukęs matau, kaip sesė išnyksta už durų. Žinau, kad vėl ištaškys mano balą, neturėsiu, kur laivelių plukdyti. Močiutė susuka siūlus ir paslepia mezginį pintinėje.
     – Eikš, vaikeliuk, – sėdasi. – Pasimokysim, kur kairė. Pasiruošim rudenėliui.
     Tylėdamas bidzenu iki stalo ir susiraitau ant kėdės.
     – Tai kada eisi į mokyklą?
     – Kai žolę nuės.
     – Avinėli tu mano, sakyk, kaip tas metas vadinasi.
     – Ruduo? – lemenu.
     – Taip, Domuk, taip. Ru-duo. Ru-duo, – skiemenuoja. – Dabar taip ir parašysim, – įbruka man rašiklį ir vėl kartoja žodį.
     – Ruduo? – mama sustingsta tarpdury. – Ruduo?
     Žiopsau į jos raukšles. Močiutė neturi raukšlių, tik mama. Ji sako, kad raukšlės atsiranda, jei aš negeras arba Adeliūtė negeria pieno, arba močiutei skauda koją.
     – Ką tu čia mokai? – iš jos veido telieka raukšlių lizdas.
     – Gerai gerai, – bamba močiutė.
     – Kas gerai? – lizdas alsuodamas prisiartina prie stalo.
     – Eik, Magda, viskas čia gerai, – mosuoja močiutė.
     – Aš gi sakau, ko tu iš to žmogaus tikiesi? – barasi mama.
     – Čia ne žmogus, Magda, čia Domukas. Eik, sakau, šalin ir netrukdyk mums rašyti.
     – Rašyti? Rašyti pradedam nuo „ma-ma“, „ba-ba“, – barbena į stalą. – O ne nuo „rudens“. Ar tu proto turi – kaip žmogus gali išmokti tokį žodį? – klykauja.
     – Eik šalin, sakau. Mes su Domeliu rašome. Nebevėpsok, – atsigrįžta į mane. – Rašyk.
     Suspaudęs tarp pirštų rašiklį brazdenu pirmąją kilpą.
     – Rrrr, – kaip variklis virpa liežuvio galas, nuo jo nutįsta seilės varveklis. Atbula ranka paskubom perbraukiu per burną ir kietai užspaudžiu lūpas, dantys traška, nieko, išaugs nauji, jau trys išaugo. – Uuu, – staugiu kaip Kantrimo šuo. Kilsteliu rankytę ir glostau paskaudusius pirštelius. Pailsėjęs vėl suriečiu kaklą. – Dd, – dudenu, piešdamas raidelę. Mintyse kartoju: kaip a, tik su radijo antena viršuje. Toliau: – uu, –  vėl ta pati, kaip gilus puodas. – Oo, – suku ratu drebantį rašiklį.
     – Perskaityk, – paliepia man.
     Ach, ta močiutė visai negailestinga – ne tik rašyti, bet dar ir skaityti liepia.
     – Rrr-uuu-d-d-d-uuuuu-o, – stenu.
     – Dar kartą, – liepia, tarytum netikėtų, kad moku.
     – Ru-u-dududuo, – atkartoju. Dabar jau turėtų būti gerai.
     Močiutė palinkusi nužiūri mano raides. Ilgai, labai ilgai. Jos akys žiba kaip du mėtiniai saldainiai.
     – Raideles jau moki, Domeli, – atsistojusi krypuoja prie lango. – Dabar žiūrėsim, iš kurios pusės rudenėlis ateina.
     – Mama, aš jau raides išmokau! – šaukiu džiaugsmingai. – Mama, ateik pažiūrėti!
     Paskui mamą atlekia Adelė, nenusiavusi šoka prie stalo, nustumia mano ranką ir įbeda savo pajuodusį nagą į popierių.
     – Oo-u-durrr-r, – skaito. – Oudur? Oudur? Ką jis čia parašė?
     – Pasitrauk nuo mano raidžių, Adeliuška! – šaukiu išdidžiai stumdamas sesę į šalį. – Čia mano raidės. Tu nemoki jų skaityti.
– Kad tu rašyti nemoki, avine!
     Atsisukęs spoksau į močiutę – ji turi mane apginti, juk sakė, kad jau išmokau.
     – Matai, Domukai, – glosto ji, – kai rašom, raidelės bėga iš kairės į dešinę, iš kairės į dešinę, – brauko pieštuku per popierių. – Ir skaitom iš kairės: ru-u-duoo. Rudenėlis ateina iš kairės, Domeli.
Laukinė Obelis

2011-10-08 17:34:36

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Anonimas

Sukurta: 2012-03-13 15:46:47

Neskaitant to, kad siužetas man pačiam artumo nesuteikė (neturių tokių potyrių), lengvai įsitraukiau į kūrynį: diologai puikiai padėjo pajusti kiekvieną veikėją, o pabaiga, kiek netikėta,- šaunus darbas.

Vartotojas (-a): Rykštė

Sukurta: 2011-11-04 16:17:29

Be galo gyvi, puikūs dialogai. Veikėjų paveikslai kaip novelei - išgryninti. Nereikia išplėtoti, užtenka rasti keletą detalių, kurios tiksliai nusako veikėjo charakterį. Šitai matau šiame tekste.
Sunkiai įsivaizduoju, kodėl vaikas raides parašė atbulai ir kaip jam čia tai gavosi, bet juk tai ir yra interpretacijos originalumas :)

Vartotojas (-a): Medis

Sukurta: 2011-11-01 09:13:28

Visa istorija sudėliota it iš atskirų gabaliukų, pokalbių. Pritarčiau kristyan (mano galva čia veiksmas vyksta mieste, ne kaime) :)

Vartotojas (-a): Laima

Sukurta: 2011-10-25 16:28:57

labai smagus, taip lengva skaityti ir toks artimas (ypač apie susipykusius batukus)

Vartotojas (-a): kristyan

Sukurta: 2011-10-20 14:31:12

Neatsakyta į temą. Ruduo iš kairės - netikėtumas. Čia kalbama apie senelės ir anūko santykius. Neįsivaizduoju virbalų ir lietaus tiksėjimo. Čia pavasaris ar ruduo? Jei močiutė moko, turėtų pasakyti, kad karvė ėda, o ne valgo žolę. Nemotyvuota pabaiga - vaikas negali suprasti rudens atėjimo iš kairės.

Vartotojas (-a): Žiogas

Sukurta: 2011-10-13 11:24:29

Smagus tekstas, gyvas pasakojimas. Taisyklinga kalba. Išgrynintas stilius.
Gal mamos ir močiutės personažams pritrūko detalių, kurios tarp šių personažų sukurtų kontrasto, skirtingumo įspūdį, bet užtat ryškiai atskleistas pagrindinio veikėjo Domuko chrakteris (gal nublankinus kitus šis atrodo net patrauklesnis?).


Puiku.

Anonimas

Sukurta: 2011-10-09 17:42:02

Jei zmogus kaip zmogus, jis ir turi buti truputi neraliuotas ir raliuotas :), toks vaizdas, kad yra kas negirdejęs kaip vaikai kalba, vienas kitam "galvas kapoja", "smaugia", "staugia", "kilinasi", "cipinasi", graziausiu epitetu "kruvos" ir nebutinai tevu zodzius atspindi, bet velniskai girdi, "traukia zodzius" ir juos ivairiai naudoja.

Anonimas

Sukurta: 2011-10-09 04:20:31

Bus, dar bus Domukas žmogus :) Mokslas galingas...

Anonimas

Sukurta: 2011-10-09 03:10:52

neraliuotas, ~a vartojamas ir tiesiogine prasme - tai gyvulys, nepripratintas laikytis bandos, paklusti piemens, raliavimui išgenant, pargenant. Apie žmogų - perkeltine prasme. Šnekamojoj kalboj vartojamas dažnai.

Vartotojas (-a): Laukinė Obelis

Sukurta: 2011-10-08 23:42:03

DLKŽ:
neraliuot|as, ~a (1)
šnek. nemokantis tinkamai elgtis

Vartotojas (-a): spika

Sukurta: 2011-10-08 23:25:27

Įdomi istorija, įtikinamai pasakota, tik nepatiko, kad mama ant vaikų...KLYKIA ir tas žodis ...neraliuota..., o kaip būna , kai raliuota? Nesuprantu žodžio prasmės. Ir tas ...močiutė visai negailestinga, man tas ...visai...užkliuvo.

Vartotojas (-a): radaa

Sukurta: 2011-10-08 23:16:49

ir mane įtraukė Jūsų pasakojimas. Vaizdus, nuoseklus ir nenuobodus :) Puikiai perteikti charakteriai ir intrigėlė ir veiksmas yra.

Vartotojas (-a): Eiliuotoja

Sukurta: 2011-10-08 22:55:14

Tikras. Prisiminiau ir savo vaikystės balutes :) Malonu buvo skaityti. Manau, vertinimo komisija spaus Jums dešinę.

Anonimas

Sukurta: 2011-10-08 20:07:25

Šaunu. Autorės gebėjimas įsikūnyti i Domuką ir kalbėti vaikiškomis jo lūpomis ir taip kaip pasaulį supranta tokio amžiaus vaikai tikrai žavi. Ryškiausiai tai pasireiškia konfliktuose su sese. Su tom raidėm ir rudeniu gražiai sužaista. Juk iš dešinės tikrai ne ruduo, bet oudur gaunasi.

Anonimas

Sukurta: 2011-10-08 19:17:42

Viskas taip tikra - vaiko akelėm. Ypač tas megzti spalvotai...

Anonimas

Sukurta: 2011-10-08 19:15:33

liuks pasakojimas vaikučiams )

Vartotojas (-a): Laũmele

Sukurta: 2011-10-08 19:06:17

na gi labai šauniai...vaikučiams puiki pamokėlė...

Anonimas

Sukurta: 2011-10-08 18:41:40

Domelis liuks :), labai toks matomas, i bobule taipat,
uuu kaip sunku, geras "veidrodinis" isrisimas :), is kaires ru-u-duoo.