15. Nežinojau ką pasakyti
– Cogito ergu sum, – ne pirmą kartą išgirstu Kandžių.
Žodžių trijulė man žinoma ir tikiu, kad jų tikrasis savininkas yra Dekartas (mąstau, vadinasi, egzistuoju). Panūdau užsimerkti, nes jau įnikau Savęsp ertmėje atsirandančius dalykus apžvelgti atidžiau. Galbūt net įtikėjęs, kad lašelis po lašelio persimetu gyventi į šitą erdvę. Ji man darosi vis labiau sava ir suprantu, kad ji man niekuomet nebuvo visai nežinoma, nes daug ko iš jos atsinešta į pasaulį, kurį Dievas tvėręs per šešias dienas. Beje, šitaip parašęs žinau, kad būsiu parodytas kaip, neva, leptelėjęs nemenką kvailystę, bet – ar reikia skubėti vertinti? Sakau gi, kad ir anksčiau neabejojau, kad daug ko iš Savęsp atnešta į paveikslus, knygas, pasakas, dainas, eilėraščius. Tačiau, bet, o, vis dėlto neskubėkime. Pasak Servito ir Birutės Gugų: dramblio, Pranuci, neapžiosi, neprarysi; jį reikia valgyti po truputį, valgyti kąsneliais .
Taigi užsimerkiau...
– Tu jau čia, Kandžiau?
– Ar reikia stebėtis?
– Nesistebiu. Džiaugiuosi, kad įnikai mokytis kitų kalbų.
– Posakius, Pranuci, lotyniškus posakius gliaudau: ultra posse nemo obligatur (niekas neįpareigotas tai, ko negalima)
– O kaklaraištį pasirišti išmokai?
– Ai, Pranuci, šioje erdvėje reikalingiau būti toks, koks esi. Čia kitokiam būti nepriimta. Esi toks, tai ir būk juo.
– Betgi tavęs labai prašiau ir prašau. Sakiau, kad jis mums reikalingas ne dėl šios erdvės..
Kandžius atsiduso it verčiamas ant savęs Puntuką užsikelti. Vėl, prisiminęs save kaip šunį, ir unkštė, ir amsėjo, kad tik neversčiau jo pertvarkyti būties, sukauptos per penkiolika šuns gyvenimo metų. Tačiau man regėjosi, kad šaukštai po pietų. Ne dėl klounados kažkokios galybės padaryta, kad Kandžiaus organizmas persitvarkytų į žmogų. Kita vertus, ne mano sumanyta, ne mano pasapnuota, kad kažkur toli, kitoje šalyje, atsilapojęs švarką, vaikštau miesto gatvėmis su įaugusiu ties krūtine Kandžiumi. Kuomet tokią žinią išgirdau iš Dainos K., šypsojausi ir nežinojau, ką jai pasatyti. Betgi ar reikėjo stengtis, jeigu ir pats žinau, kad kokių tik sapnų nesusapnuojama. Ir toks, kaip šis, atrodė vienas keistesnių, bet vis dėlto – tik sapnas. Tačiau būtent tuomet ir atsitiko, ko jau nepavadinsi sapnu.
– Kandžiau, girdi, ką Daina pasakoja. Gal atsimeni, kur mudu buvome ir kaip atrodėme. Ateik. Kur dingęs? – Ir tai vėlgi pirmas kartas, kai pašauktas ateiti, Kandžius visu kūnu atsistojo ant užpakalinių kojų ir nepaskubėdamas drabnais (smulkiais) žingsneliais atėjo prie manęs.
– Sapnai, dzieduli, visuomet pranašiški. Tik ar kas iš žmonių juos supranta? Aš irgi tik dabar ryžtuosi pasirodyt, kad sugebu ne tik šuniu būti. Sakoma, gera vieta laisva nebūna. Pažiūrėsim, kaip man seksis.
– Bet aš turbūt užsimerkęs, o į galvą papūgos sugrįžo?
– Ne, dzieduli. Dabar tu neužsimerkęs. Girdi tai, ką ir matai: mane, savo Kandžiuką, Kandžių, savo šunį, – pasakė jis, o atsigręžęs į Dainą, irgi: – Prašau, paliudyk dzieduliui, kad yra kaip yra.
– Taip, taip, Kandžiau,– atsiliepė Daina. – Liudiju. Tai šventa tiesa, tai yra tai, kas akivaizdu, bet neįtikėtina. Tačiau tai tik pradžioje taip.
O Kandžius ir vėl man:
– Džiaugiamasi, kad beždžionė padovanojo žmogų, ir kažkodėl nematoma, kad labai netobulą. Tikiuosi, dzieduli, kad man pavyks geriau. O akys tavo atviros atviros... Kelk prie krūtinės. Glausk. Dešimt kilogramų sveriu.
– Ir loti moki?
– Moku. Bet ne laukinis gi. Kai labai reikia. Kai prisieina gintis nuo laukinių.
Paėmiau Kandžių, kėliau prie krūtinės, o jis ir vėl:
– O eilėraštis tavo, dzieduli puikus. Nebijok, kai prie kryžiaus kals. Nereikia būti Kristumi, kad nebijotumei savęs.
Apie kas jis? – nemokėjęs suprasti jo, akimis paprašiau paramos Dainos. Ji gi kaipmat suprato ir paaiškino atviru tekstu:
Vis moko, moko
Ir eilėraštį rašyti moko
Lyg kam kitam skaudėtų už mane.
Štai ta kelionė, kai sutikęs žmogų
Bijausi pažinties ir, Dieve gink, užuojautos
Labiau negu akmens.
– Aš skaitysiu tavo (ar Poe) eilėraščius ir mokysiuosi juos suprasti sąžiningai. Kad ir jie patys, ir aplinkiniai žinotų, kam jie reikalingi, iš kokių paskatų atsiranda. Ir nereikia, dzieduli, nereikia va taip:
Nuleidęs galvą,
Nueinu nelyg nematęs.
Čia priėjo dar kažkas (turbūt Kindzulis):
– Tavo (ar Poe) eilėraštis, dzieduli, toks, kad būtų dar geresnių. Gerai, kad skauda dėl jo, bet vis dėlto jis pagirtas tarp moterų. Kita vertus, Jėzus irgi buvo prikaltas, o ne pats prisikalė. Mes esam būtent čia, kur atsiradusi valia perkurti žmogų. Tačiau kodėl tokio ryžto imasi Kandžius, imasi šuo, tarkime, kad bent kol kas to nežino ir Kindzulis..
O akmenys jau iš po kojų
Prašo, kalba į akis:
– Tik neskubėkite, tik atsargiau,
Kad vėl dėl pasekmių
Nebūtume kalti...