10. Dėkojame, kad išgirdai
Savęsp nebuvo ramu. Net tuomet, kai nutilo Poe smuikelis, jos pagrota muzika nenutilo. Liejosi, šypsojos, glaudėsi prie upelio ir čiurleno, kilo į dangų, ieškodama vyturio, tačiau jo nesuradusi ir sužinojusi, kad Lietuvos žiemos danguje jo nebūna, pati virpėjo, šildėsi mintimi apie pavasarį ir jai buvo nuostabu žinoti, kad ji galėjusi tokia atsirasti, prigludus smuikeliui prie Poe krūtinės, o dabar, atitrūkusi nuo jo, gyvena, yra, skamba po visą Savęsp.
Ir dar kaip skamba! Tik kaip tai iškalbėti, kuomet viskas prasidėjo tuoj pat. Poe pasakyti žodžiai irgi kaip muzika: sumąsčiau pagroti karietą. Atrodytų, protinga buvo paklausti, ar bent supranta ji, Poe, ką tai reiškia? Tačiau ne tik proto stokojo paklausti, bet ir laiko nebuvo, nes Poe smuiko muzika aplenkė mane. Be įkalbinėjimų kartu su savimi nešiojo po Savęsp erdvę, jog regėjosi, kad kaip kadais kunigas Burba, taip dabar aš galiu pasakyti: užhipnotizavo. Tik pajutau: pakilau ir skrendu. Taip, taip „pakilau ir skrendu“, tačiau danguje man nebuvo ką veikti. Labiau reikėjo karietos. Tad leidausi iš dangaus į tūkstantį devynių šimtų devyniasdešimt ketvirtų metų sausio 15 dieną, kur laikrodžiams rodant 10 val. 30 min, pirmą kartą išvažiavo Radijo karieta.
Stebis, stebis Nemunėliai,
Kas gi čia yra?
Trepsi žirgo kanopulės,
Girgžda karieta.
– Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos,
Šimtą metų, šimtą metų –
Visą amžių Lietuvos.
Ir po visą šalį žmonės sukruto ieškoti popieriaus ir rašalo. Rašė laiškus, džiaugėsi, nerimo. Balti balandžiai nešė jų laiškus į karietą. O tas, pirmasis, su V. ir B. Baranauskų vardų (Vandos ir Broniaus) inicialais buvo iš Utenos.
Paukštis – į dangų,
Žodis – į širdį, –
pasveikinimą nuo poeto Justino Marcinkevičiaus perdavė Vanda, o Bronius:
Ačiū. Tikėsime, kad tai ne paskutinė kelionė. Šiuo neramiu laiku, kada tiek daug neapykantos, bjaurių šūkių, kaltinimų vieni kitiems, oi kaip reikalinga sielai atgaiva. Tai pamokymas, ką mes, visi Lietuvos žmonės, turime suprasti, kas pas mus gera ir ko privalome siekti. Norėtųsi, kad į šią karietą priimtumėte pavežioti t visus kilnios širdies, geranoriškus mūsų kultūros ir švietimo veikėjus, istorijos žinovus ir paprastą kaimietį.
Senis švilpina botagą,
Timpsi vadeles
Dantyse pypkutė dega,
Pusto ugneles....
– Oi, parvešim šimtą metų, –
nesiliovė įtikinėti priedainis. Tada. Žiemoje. Prieš daugiau negu dvidešimt metų, kuomet ir spauda rašė:
Keistokai atrodo, kai viduržiemyje žmogus kinko karietą. Dar keisčiau girdėti, kai tas žmogus sako, kad, girdi, susiruošė ieškoti Žmogaus širdies, kad ieškos tol, kol ją suras, jeigu tektų nuvažiuoti į šio amžiaus pradžią ar net toliau. Karieta menkutė, o ant vieno jos rato stipino užrašas: „tikime ir abejojame, abejojame ir tikime.“
Ne, žmogeli! Su tokia karieta, jeigu tą širdį ir surasi, tai pamesi. Ir todėl dar keisčiau joje matyti aktorių Tomą Vaisietą...
Taip tada. Prieš dvidešimt metų O dabar, daugiau negu po dvidešimties?
Pavargau, beieškodamas jos sudužusios, bet tikėdamas, kad ir iš šipulio nebūtų negalima tokios atgaivinti.
Trepsi žirgo kanopulės,
Girgžda karieta.
Ar, vežėjau, pasigėrei,
Ar širdis jauna?
– Oi parvešim....
– Ak, Poe, Poe, gal ir nenujauti, kaip iš naujo suskaudo siela. Kuo jį, tą šimtą metų, pavežioti? Kuo? – atsidūstu akimis įsiskverbęs į „Frazės“ paveikslą.
– Vežėjau, girdim, kad nenudangintai Vandos ir Broniaus Baranauskų laiško. Tikėtina, kad gal ir rato stipiną su jo užrašu surasi, – išgirdau iš paveikslo atsiliepiant į mano skundą..
– Paieškosime ir stipino, – už mane atsakė Pro ir, pakėlusi it nosinaitę popieriaus lapelį, mojavo juo ir vėlgi kaip prieš dvidešimtmetį tą sausio penkioliktąją:
– Sveiki gyvi! Dėkojame, kad išgirdai, Lietuva.