Neperskaitoma knyga

Pasaulis yra kito rankraštis, nepasiekiamas visuotinam skaitymui ir iššifruojamas tiktai egzistencija.<...> Todėl šie pakaitalai  niekuomet  nesuteikia nieko naujo kas nebūtų egzistavę iki jų. <...> Knygos idėja visiškai svetima prasmei.
Žakas Derida (Jacques Derrida)
 
Net ir pati didingiausia, išskirtiniausia ir reikšmingiausia knyga niekada neatstos bekalbės matančios sielos virpesių. Tiesą sakant, „siela“ — žyminis (signifikantas) be to ką jis žymi (signifikato), žyminis be čia ir dabar matomo sielos akimis daiktiško atitikmens, jokiomis žmogaus sukurtomis technologijomis neišardomas, neiššifruojamas ir neperkeliamas į materialiąją plotmę, nepavyksta  išskaidyti kokybę į kiekybę, atskirumą į visuotinybę. Nematanti sąmonė, absoliučiai kalbanti per visą žmonijos egzistenciją kūrė ir kurs sielos pakaitalus (knygas — mitus) — žyminius, nes siela niekada nebuvo ir nebus pasiekiama visuotinybei, nes ji yra besąlygiškai Atskira (vienintelė) ir praminga, neįrašoma į prasmių grandinę. kiek reikšmė yra visuotina, tiesą sakant, visuotinas — ne visada apimli sąvoką, kas gali, ar tai įmanoma suskaičiuoti kiek viena ar kita reikšmė svarbi v i s i e m s, kas gali įvardinti „kas tie yra visi“. Abstraktus žyminis, nes nors vienintelis iš „visų“ Atskiras nubraukia šios reikšmės visuotinumą, beje, dažniausia tai yra tam tikros bendruomenės susitarimo faktas. Kartais „visi“ tolygus „niekas“... Iškalbinga sąmonė, nustelbusi matančią sielą, vis gaminanti  pakaitalus, pavers mane reikšmių ir verčių garbintoju — be ribų vartotoju, nes reikšminga — kas bendra, tiesą sakant, kažkuriai neįvardintai grupei, būreliui, partijai, prarasdamas ar atsisakydamas dalies savo atskirumo, vieninteliškumo, tapsiu, pasaulio piliečiu, prarasdamas savo šaknis, gimtinę, tėviškę, genties papročius. Galingoms šiuolaikinėms socialinėms technologijoms, dažniausiai sutvirtinamoms įstatymine galia (Konstitucinio teismo nutartis, apibrėžianti šeimos neutralumą lyties atžvilgiu), labai sunku atsispirti, jos kaip ir biblijinis žaltys sugundys beveik kiekvieną. Labai teisingi signataro Broniaus Genzelio žodžiai: „Jūs galvojate, kad mes atgimimo laikais kovojome už laisvę, taip manė tik nedaugelis idealistų, dauguma kovojo už geresnį gyvenimą.“ Šiandieną tai regime patys savo akimis. Kaip „laisvės“ sąvoka siejasi su „geru gyvenimu“, tiksliau „geras gyvenimas“ su „metafizine laisve“? Užžels gimtinės klaidus takelis pilkas —  aš juk jau automagistralėje... Grįžimas į prasmių klaidų takelį,  kalbanti sąmonė akimirksniu prasmę perkeis į reikšmę ar vertę, nors, mano supratimu, vertinga tai kas vertinga man kaip Atskiram, įmanomas, reikalingas mažmožis — mano ir tik mano pastangos — iš perteklinio vartojimo automagistralės grįžti į saikingą egzistenciją, apriboti begalinius norus ir geismus. Išeinančiam — privalu, nes nedaug liko...
„ Biblija yra pati didingiausia iš visų knygų, bet vis dėlto knyga. Dievo įstatymo reikia ieškoti anaiptol ne keliuose padrikuose lapuose, o žmogaus širdyje, kurioje malonėjo įrašyto Dievo ranka.
(Žakas Derida „laiškas Vernesui“)
Ražas

2019-02-18 18:36:33

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas

Sukurta: 2019-02-19 15:59:26

Tema labai gera ir reikalinga, tačiau reikia, kad daugiau skaitytojų pareikštų savo nuomones.
Plačiai užsimota knygų reikšmės atžvilgiu. Kaip neįmanoma kine perteikti tiksliai kūrinio, taip neįmanoma kūrinyje perteikti sielos virpesių. Jauti juos, tačiau trūksta galimybių. Galbūt todėl, kad žmonės, besivaikydami geresnį gyvenimą (garbindami aukso veršį), pamiršta pasirūpinti savo siela.
" Dievo įstatymo reikia ieškoti anaiptol ne keliuose padrikuose lapuose, o žmogaus širdyje, kurioje malonėjo įrašyto Dievo ranka."
Kiek žmonių tai žino?
Evangelijoje yra pasakyta: "Daug pašauktų, tačiau mažai išrinktų.

Vartotojas (-a): Nijolena

Sukurta: 2019-02-19 10:27:06

Giluminės įžvalgos. Asmens ir visuomenės santykis yra nuolatinė įtampos zona. Apriobojimas ir laisvė.Kur baigiasi mano alkūnės, prasideda kito teritorija. Noras plėsti tas erdves veda prie vadukų konfliktų. Vartojimas? Akys mato daugiau, negu burna apžioja...Geranoriškas dosnusis ir piktavalis godusis...Tam yra moralė, etika ir protas, kad atrastume takoskyras ir eitume kuo mažiau duobėtu bei vingiuotu keliu. Kas mes be knygų? Amžini gumbų rinkėjai. Juk protingas geba pasimokyti iš kito klaidų, o kvailas ir iš savų nepasimoko. Santykis lieka kaip esminė pamatavimo galimybė, ką sutikau dykumoje - šventą ar galvažudį.