Vilkas

Santrauka:
Kūrinys parašytas žemaičių dounininkų tarme.
Vo bova tomet šalta ė žvarbė žėima. Speigs spaudė vėsus kaimēlė gyventuojus, ė bėjuodami nušalt marmūzė, nieks nekėša snioki iš truobuos. Ale išēs, veiziek, vėins kėts malkų krovelė iš daržinies parsineštė, ė viel – šmaukšt ėn truoba.
   Gyvenuom ė vedo so Vuonutė tamė kaimė, ė vėsai truopnē gyvenuom – ė gerā riedytis išgaliejuom, ė vakus pašėrt bova iš kuo. Vėino žuodio – gyvenuom ė varga nematiem.
   Vo liob kartas ates kaima žmuonis pri mūsa klebuonieli pasirukout, akmėni nu šėrdėis nuymtė. Sakys anam vėsas sava skriaudas, vėsūn rūpestin anam ėšrokous. No prabočielis kožnam sakys:
  - Nieka nepadarysi, tuoks gyvėnėms. Kap jau nusprėndė Pondėivalis, tep ė būs, ė niekor nepabiegsi.
   Mustas ė monėi pondėivalis tep jau bova nusprėndės, ka monėi, po dėdeli varga, teka pagaliau gera pagyvent. Sėdiejuom vėin dėin so šeimyna truobuo, posrytė valgiem. Nurėjusi dounas kosni, Vuonelė saka:
  - Klausyk, Kazieli, rast nuesi ī puona mėška malkūn parnešėtė? Šaltas truobas, nabier su kon kurentė.
   Vo daba must mėslėjat – kap aš kaimietis būdams, tep paprastā galiejau iš tūn puonali miškūn tas malkas ymtė. Vo bova tep..
   Ejau karta grybautė ė puonali Daukonta mėška. Turiejau tuokyn gera briauninka – tievs bova palėkės. Nikumet ėn mėška be anuo liob netė – žėnuojau ka tamė mėškė vėsuoks biesus ga tavi užpolt – ė vėlks, ė meška, vo ė kuoks bandiūga nu žandaru biegdams ė lengvų pinigų ėiškuodams. Nu ta tep išejė, ka ton pačiu mieru, tatā, ponalis Daukonts medžiuot bova išvykės. Ė kap tėn bebova, ka ons nu sava žmoniu pasiklyda, aš jau nebžėnau, vo ė nepasakuojė ons mon, bet vėinam anam benont, pamatė anu vėlks. Bova dedlē šalta ė bjauri žėima, tad aiško, vėlks naiedės bova, ta ir ton ponali, tatā, kesėnuos surytė. Turiejė ons sava briaunynka, bet pamatės ton vėlka, pėlnuom kelniem nusitaikyt nesugebiejė – ronkas, tata, drebiejė. Ačiū Dėivou, pasitaikiau pačiumier aš pro šalį et. Jau tas vėlks bova bebovės polt, jau dontis atstatė, vo aš pamatiau, stvieriau sava briaunynka, atstatiau ė ka plėikiau, jog net ausis suskombiejė. Vo tas nabags vėlks sosvyrava, ė tėk bėlst ont žemės. Puons Daukonts veiziejė ė ton vėlka gera mėnotė, tomet paveiziejė ė moni, ė saka:
   - Nieka sau taiklus būsi. Kas tuoksā esi?
   - Kazys Praniauskis, ponali gerasis.
   - A vo tata iš kor besos?
   - Ėš jūsa dvara kaima, ponali gerasis.
   - Vo žėna, Praniauski, ka to tep poikē šaudą, aš tavi no dvara atlesu. Vo komet malku noriesi, jē tėk vėlka nebėjē, tamsta – ymk, kėik tik begaliedams.
   Vo ka monėi bova laimės pėlnas kelnės. Nebereikiejė pas ponali etė dėrbtė – galiejuom patys sau vėskon augyntė, patys dėl savės gyvent. Nabreikiejė svetėmam dėrvas artė. Nu bet ton mona eufuorija partraukė Daukonts:
   - No bet gausi tu mon ton sava briauninka atidout. Ale nuoriesu aš anūn pasikabynt, prisimynt, ka vo tas briaunynks mon kažkumet skūra išgelbiejė.
   Aišku, gaila bova mon ton briaunynka atidoutė – gi tieva palėkėms. No bet kon tu čia besiginčysi su ponaliu, vo dar persigalvuos ė viel ė dvara leips etė. Ta aš anam ton briaunynka nusikabinau nu petėis, padaviau, ė ėšskoudžiau nomėi ku greičiau žmuona pasakyt, ka laisvė esam. No ir aišku, ka ponalis persigalvuot nesumėslytu.
   Vo tep ė tapau tata, laisvūn valstietio. Nareikiejė mon pas puona etė, galiejau pats sau dėrbt, augynt, pats pėrkt ė pardout. Ė buvuom su pati ė vakas laba laimyngi. Ta aš dar labiau ė puondėivali tikiet pradiejau – kas vakara rožončiu šnekiejau. Kap sakė prabočielis, jog Dievs kėntontiam doud dongu, ta tep ė nutėka.
   Tėp ė žėnuokities, ka nerek nikumet dejoutė, ka sūnke dėrbtė rek, a ka maža kapeiku tier. Ka sažininga dėrbsi ė gyvensi – vo tomet ė laimė aplonkys.
Rytuklis

2015-03-27 23:12:36

Komentarai

Atsiprašome: komentarus gali rašyti tik puslapio vartotojai. Registruotis

Vartotojas (-a): Algmar

Sukurta: 2015-04-13 23:07:19

„... netė – žėnuojau ka tamė mėškė vėsuoks biesus ga tavi užpolt...“ Gerb. Rytukli, imkit ir parašykit šį fragmentėlį taip, kaip kalbate ir mamą kalbant girdite – be „tamė mėškė vėsuoks biesus“... Ir palyginkit, ir suprasit: kol samogitinės rašybos šlamštų graibysitės, ne tik Pranis Jūsų – pats savęs nesuprasite.
 

Vartotojas (-a): Raistinė

Sukurta: 2015-03-30 11:08:01

Mūsų tarmės dabar nyksta, todėl džiugu ir sveikintina, kad tarmiškai rašo jauni žmonės. Tarmės yra tas neišsenkantis šaltinis bendrinei kalbai tobulinti.

Vartotojas (-a): Ažeras

Sukurta: 2015-03-30 00:49:18

Ramunė teisi. Rašykit ir ieškokit savo tarmės pats. Nieks kitas neras. Šaunuolis.
 

Vartotojas (-a): zoikatis

Sukurta: 2015-03-28 20:32:49

Na, žinoma, pykti ant jaunimo nelabai išeina, jeigu, kaip rodo šis akivaizdus pavyzdys, jų mokytojai ŽEMAIČIAI apie taisyklingą žemaitišką rašybą nėra nė girdėję... Nors, kaip bebūtų keista, atrodo, jie nėra girdėję ir apie tai, kaip tikri filologai skirsto žemaičių patarmes. Na, kad tik kaimo bobutės - pagal daiktavardžio "duona" tarimo ypatybes... O tikri lituanistai žino, jog "dounininkai" - šiaurės žemaičiai, kurių kalbėjimas pagal tam tikras ypatybes gali būti dviejų patarmių, arba protarmių: kretingiškių ir telšiškių. Šiaip nieko nėra keistesnio, kaip ne prie kokio tiriamojo, t. y. mokslinio, darbo, o prie autorinės kūrybos (na, bent jau taip turėtų būti - tik tokia šiame konkurse turėtų dalyvauti...) matyti parašytą mokytojo pavardę. Kadangi tuomet niekaip negali atsiginti abejonių, ar tai tikrai autorinė kūryba... Bet šiuo atveju mokiniui tikrai nėra ko pavydėti - galima tik užjausti dėl menkos mokytojos kompetencijos. Nejučia dėl to tampa šiek tiek gėda kiekvienam žemaičiui.

Vartotojas (-a): P Aibutis

Sukurta: 2015-03-28 16:02:25

Sklandus pasakojimas ir aukštaitis suprato. O del tarmės, tai gal čia natūrali jos evoliucija.Kiek jaunimui tekstų mes esam įdėję?

Vartotojas (-a): Pranis

Sukurta: 2015-03-28 09:38:00

Jei mokytoja pagelbėjo, reikėjo tai daryti rimtai. Neteisingai nurodyta patarmė. Klaidų galybė. Nors pats esu nuo Salantų, tarmės neatpažįstu.